Skip to content

Fra bærbar trone til elbil: Den pavelige transportens utvikling

Pavens transport har gått fra seremoniell trone til elektriske biler. Denne utviklingen speiler Kirkens modernisering, teknologiens fremskritt og en ny økologisk bevissthet.
Meld deg på vårt nyhetsbrev her
Pave Leo XIV hilser folkemengdene på Petersplassen fra pavebilen søndag 18. mai 2025. Foto: Daniel Ibañez/CNA

Fra bærbar trone til elbil: Den pavelige transportens utvikling

Fra høytidelige troner båret av menn til moderne elektriske kjøretøy – pavens transport reflekterer Kirkens utvikling, teknologiske fremskritt og en stadig mer global og bærekraftig visjon. En reise i tro, stil og historie.

Av Diego López Colín, 20. mai 2025

Fra en bærbar trone båret på skuldrene av bærere til toppmoderne elektriske biler. Slik har pavens transportmidler utviklet seg gjennom tidene, noe som gjenspeiler endringer i Kirken, teknologien og verden.

Gjennom århundrer benyttet pavene seg av sedia gestatoria (italiensk for «bærbar stol»), en seremoniell trone pyntet med vifter av fjær og båret av bærere under høytidelige seremonier. Den siste paven som brukte en slik tronstol, var Johannes Paul I.

Sedia gestatoria (bærbar stol) brukt av pave Pius VII (1800–1823). Foto: Jebulon, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

På lengre reiser benyttet pavene seg av hestevogner.

Den eldste registrerte vognen, ifølge Vatikanmuseenes nettside, er Grand Gala Berliner, bygget i 1826 for pave Leo XII. Vognen var kronet med en baldakin dekorert med en due, symbolet på Den hellige ånd.

Vatikanmuseene har minst fem andre vogner i sin vognpaviljong, inkludert den pavelige landau-vognen, som kunne åpnes slik at paven kunne hilse på de troende under sine reiser. Denne ble brukt av Leo XIII og Pius XI.

«Gran Gala Berlin» (1826–1841) – en pavelig vogn brukt av Leo XII og Gregor XVI. Foto: Biser Todorov, CC BY 4.0, via Wikimedia Commons 

Den store epokegjørende endringen kom i 1929 med pave Pius XI, den første paven som tok i bruk en bil. Samme år, etter signeringen av Lateranoverenskomsten – som etablerte Vatikanstaten – mottok paven en amerikansk Graham-Paige 837 i gave. Interiøret hadde et sete som minnet om Den hellige fars trone.

Dette ble ansett som et historisk kjøretøy, da det var det første som forlot Vatikanstaten etter Romas fall i 1870. Flere år senere brukte pave Pius XII den samme bilen personlig da han besøkte bydelen San Lorenzo i Roma etter det amerikanske bombeangrepet 19. juli 1943.

I 1929 mottok paven denne amerikanske Graham-Paige 837 som gave. Foto: Fabrizio Garrisi, CC0, via Wikimedia Commons 

I de påfølgende tiårene fortsatte moderniseringen av pavens kjøretøy. I 1975, i forbindelse med jubelåret, fikk pave Paul VI laget en åpen bil for å hilse på de troende på Petersplassen.

Denne stilen ble videreført av Johannes Paul II, under hvis pontifikat uttrykket «papamobil» ble populært. En av de mest ikoniske bilene var Fiat Campagnola, som paven befant seg i da han ble utsatt for attentatforsøket i 1981. Fra da av ble bilene utstyrt med skuddsikkert glass og forsterkede sikkerhetstiltak.

Fiat «Campagnola» pavebil, kjøretøyet pave Johannes Paul II brukte da han ble utsatt for et attentatforsøk 13. mai 1981. Foto: Livioandronico2013, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons 

Samme biltype ble videreført under pave Frans, men han avsto fra å bruke pansrede kjøretøy under de fleste av reisene med store folkemengder.

Mot slutten av Frans’ pontifikat ble bruken av elbiler fremmet, både for hans personlige transportbehov og for kjøretøyflåten i Vatikanet.

Pave Frans får vist frem den nye pavebilen, en elektrisk Mercedes, 4. desember 2024 i Vatikanet. Foto: Vatican Media 

Donerte kjøretøy

Opp gjennom årene har Vatikanet også mottatt biler som gaver, som Ferrari Enzo, gitt personlig til paven, som bestemte seg for å auksjonere den bort og bruke inntektene til å hjelpe tsunami-ofrene i Sørøst-Asia.

På samme måte mottok pave Frans en hvit Lamborghini Huracán i november 2017, som ble auksjonert bort seks måneder senere for 950 000 dollar. Deler av disse midlene ble brukt til gjenoppbyggingen av Nineveh-sletten i Irak.

Pave Frans ba også om at et av kjøretøyene hans skulle bygges om av Caritas Jerusalem til en mobil helseenhet for å gi medisinsk behandling til barn på Gazastripen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev 

Hver fredag sender vi ut vårt nyhetsbrev


Flere nyheter om dette emnet

Hjelp oss å spre evangeliet i Norge!

Med din hjelp kan vi nå enda flere i Norge med evangeliet. Moder Angelica sa at vi skal prøve på det umulige, så Gud kan gjøre det mulig. Hver dag når vi tusenvis av mennesker fra Haramsøya, noe som skulle være umulig. Dette kan vi bare gjøre takket være din gave. Støtt EWTN Norge – St. Rita Radio i dag.