Skip to content

Om alle mine lemmer var fylt av idel sang

Om alle mine lemmer var fylt av idel sang, synger Petter Dass i sin jublende hymne, og han fortsetter -   om jeg så høyt istemmer at det i skyen klang, -ja, vi kan nesten høre lyden av sangen, - men, så, midt i sin jubel sier han: ja, sang jeg dag og natt, jeg kunne ei betale, o Gud, din nådes skatt!

Om alle mine lemmer var fylt av idel sang

Av sr. Ragnhild Marie OP, 9. september, 2024, 05:01
Meld deg på vårt nyhetsbrev her

Om alle mine lemmer var fylt av idel sang, synger Petter Dass i sin jublende hymne, og han fortsetter –   om jeg så høyt istemmer at det i skyen klang, -ja, vi kan nesten høre lyden av sangen, – men, så, midt i sin jubel sier han: ja, sang jeg dag og natt, jeg kunne ei betale, o Gud, din nådes skatt!

Vi kan aldri takk nok for den nåden som blir gitt oss, – men vi kan, som Petter Dass, jublende prise vår Gud. Vi kan løfte vår røst og juble; Takk, gode Gud.

Det er så lett å klage, så altfor lett å murre, – ingen ting synes å være godt nok.

Petter Dass gir oss nøkkelen, en enkel nøkkel; se deg omkring! 

Se Gud under i alt som omgir oss, se Guds under med barnets blikk; «Se her, hva jeg fant!, Se her hva jeg så!»

Det meste som omgir oss, er et lite under, det være seg blomsten i veikanten, barnet som leker, unge nyforelskede, stillheten i skogen, bølgeskvulpet i strandkanten.

Ja, la oss takke Gud, gjerne med hjelp av Petter Dass` humørfylte vers. 

La kveg og gjeteflokker formeres kull av kull! La lammet bære lokker og væren kles i ull! La gress og urter gro, la hest på stallen trives, samt hver manns kalv og ko!

Gi fiskeren å finne den grunn hvor torsken står, at han sitt brød kan vinne, og ikke hungrig går! Hjelp fallen mann på fot, at den seg ut kan løse, som før gjeldbundet stod!

 Den verden som omgir oss, er både truende og skummel, – det er så mangt man kan frykte. Gud er der, i det minste, men også i det største – Gud formår alt, Gud er allmektig.      

Min sjel nu vil jeg bøye til Gud, som alt formår. Han ser meg med sitt øye, og hjelper hvor jeg går. Kom, Jesus, vær min vakt! Når jeg med deg kan følge, er óg mitt liv fullbragt.

Løft blikket, se ut over deg selv – se underne som omgir oss hele dagen, i det daglige og kanskje banale.

La kveg og gjeteflokker formeres kull av kull! La lammet bære lokker og væren kles i ull!

La bønnen være; Gud, hjelp meg å se dine under.

Meld deg på vårt nyhetsbrev 

Hver fredag sender vi ut vårt nyhetsbrev


Flere nyheter om dette emnet

Hjelp oss å spre evangeliet i Norge!

Med din hjelp kan vi nå enda flere i Norge med evangeliet. Moder Angelica sa at vi skal prøve på det umulige, så Gud kan gjøre det mulig. Hver dag når vi tusenvis av mennesker fra Haramsøya, noe som skulle være umulig. Dette kan vi bare gjøre takket være din gave. Støtt EWTN Norge – St. Rita Radio i dag.