Festen for Den salige Jomfru Marias smerter
Av EWTN, redigert og oversatt av Eli Åm, 15. september, 2024, 06:00
Denne siden er en del av EWTN Norge sin presentasjon av Tider og fester i kirkeåret.
Meld deg på vårt nyhetsbrev her
Hvorfor kalles hun Den smertefulle mor (Mater Dolorosa)?
Helt fra Jesus var et lite barn, led Maria en mors smerte og angst i flere sammenhenger. Ved frembæringen av Jesus i tempelet forutsa profeten Simeon at et sverd skulle gjennombore hennes sjel. Ikke lenge etter måtte Den hellige familie flykte til Egypt for å redde Jesus fra kong Herodes. Sammen med Josef opplevde hun også engstelsen da Jesus ble borte for dem i tre dager før de gjenfant Ham i tempelet i Jerusalem. Til slutt må Jesu lidelse og død ha vært en ufattelig påkjenning for Hans mor.
Festen for Marias smerter ærer «Den lidende tjeners» (Jesaia 52,13-53-12) mor og de smerter hun led, og den feires derfor dagen etter Korsets opphøyelse.
Hvorfor feirer vi Marias smerter?
Som alle festdager, er også dette en fest som ærer Gud for at Han gjennom en av sine skapninger gir oss del i sin frelses verk. I dette tilfellet har Han virket gjennom den aller fremste blant sine skapninger, Maria.
Maria lever nå helt fullkomment i Himmelen hos Gud, etter at hun med hjerte og sjel levde i enhet med Jesus i Hans jordiske tilværelse, og slik opplevde både sorger og gleder mens han virket blant menneskene.
Hvis vi legger all kjærlighet fra alle verdens mødre inn i ett hjerte, vil det likevel ikke tilsvare den kjærlighet som Maria har for alle sine barn. St. Louis de Monfort
Det betyr at hun lider for oss også, og at vi kan vende oss til henne som vi ville gjøre til vår egen mor, med våre sorger og gleder.
Hva var profeten Simeons profeti?
Gud har aldri latt sitt folk mangle profeter, slike som den gamle mannen Simeon, som Lukas forteller om i sitt evangelium:
I Jerusalem bodde det en mann som het Simeon. Han var rettskaffen og gudfryktig og ventet på Israels trøst. Den hellige ånd var over ham, og Ånden hadde latt ham få vite at han ikke skulle se døden før han hadde sett Herrens salvede. Nå kom han til tempelet, ledet av Ånden. Og da Jesu foreldre kom med barnet for å gjøre med ham som skikken var etter loven, tok Simeon barnet opp i armene sine. Han lovpriste Gud og sa:
«Herre, nå lar du din tjener fare herfra i fred,
slik som du har lovet.
For mine øyne har sett din frelse,
som du har gjort i stand like for ansiktet på alle folk,
et lys til åpenbaring for hedningene
og ditt folk Israel til ære.»
Hans far og mor undret seg over det som ble sagt om ham. Og Simeon velsignet dem og sa til hans mor Maria: «Se, han er satt til fall og oppreisning for mange i Israel, og til et tegn som blir motsagt – ja, også gjennom din egen sjel skal det gå et sverd. Slik skal de tankene mange bærer i hjertet, komme for dagen.» (Luk 2,25-35)
I kunsten kan vi se Maria med 7 sverd gjennom hjertet. Dette viser til hennes syv smerter.
Hvilke er de syv sverd som gjennomborer Marias hjerte?
- Simeons profeti (Luk 2,25-35)
- Flukten til Egypt (Matt 2, 13-15)
- Letingen i tre dager etter Jesus 12 år (Luk2,41-50)
- Maria møter Jesus på vei til Golgata (Luk 23,27-31; Joh 19,17)
- Jesu korsfestelse og død (Joh 19,25-30)
- Jesus blir tatt ned fra korset, «Pietà» (Salme 130; Luk 23,50-54; Joh 19,31-37)
- Jesus blir lagt i graven (Jesaia 53,8; Luk 23,50-56; Joh 19,38-42; Mark 15, 40-47)
Den stakkars moren måtte lide sorgen ved å se sin elskede Sønn bli revet bort gjennom en grufull og barbarisk død. Den enorme kval som Maria led for vår skyld fordrer uendelig takknemlighet og medfølelse fra vår side. Den hellige Alfons Liguori
Hva er de syv smertenes rosenkrans?
Den er også kjent som servittenes rosenkrans, og består av 7 dekader og 7 medaljer med en fremstilling av Marias syv smerter. Den nystiftede Servittordenen (1239) besluttet å vie seg til Jomfru Marias smerter, blant annet gjennom å meditere over dem ved hjelp av denne rosenkransen. Den ble mye brukt under den store pandemien på 1300-tallet som vi i Norge kjenner som svartedauden.
Også i nyere tid har denne rosenkransen vært i fokus under dramatiske omstendigheter. På 1980-tallet, da de etniske motsetningene mellom Hutuer og Tutsier var under utvikling, fant det sted en rekke Maria-åpenbaringer der Jomfruen ba de unge jentene som hun viste seg for om å be de syv smertenes rosenkrans for å hindre utbruddet av en grusom krig. En av apparisjonene inneholdt en apokalyptisk visjon av Rwanda med voldsomme utbrudd av vold og hat. Maria har i denne sammenhengen fått navnet «Vår frue av Kibeho», som er navnet på den lille landsbyen der hun viste seg.
Mange regner dette som et forvarsel om massakrene i 1994 av til sammen 800 000 mennesker på begge sider av den etniske konflikten.
Åpenbaringene i Kibeho er offisielt anerkjent som autentiske i en erklæring av biskop Augustin Misago i 2001. Denne erklæringen ble publisert av Den hellige stol samme år.