Av sr Anne Bente Hadland, 3. november 2024
Denne uken trekker vi pusten etter synoden, det blir ikke så mange nyheter som ellers. Men: synoden er slutt, synoden fortsetter! Jeg vet ikke om det var det de tenkte, de som bestemte seg for å fortsette møtevirksomheten umiddelbart etter synodens avslutning. Lørdag kveld var det slutt. Søndag preket paven under avslutningsmessen, og mandag satte de seg på møtebenkene igjen, ledelsen av synodesekretariatet og et utvalg andre på jesuittenes universitet, Gregoriana, i Roma. Etter å ha sittet i møter 6 dager i uken i 4 uker, fra morgen til kveld, fortsatte de altså. Vi skal høre litt om det. Dåpstallene faller på verdensbasis, jubelåret 2025 har fått maskot, og St. Olav forlag lanserer nye bøker.
Synode – hva nå?
Umiddelbart etter synodens avslutning, møttes ledelsen av synoden + et antall andre teologiske eksperter og kirkerettslærde til en tre dagers konferanse i jesuittenes universitet, Gregoriana, i Roma; +Grech, +Hollerich, Wiljens, Galli, Söding, Routhier, Luciani, Vitali, m.fl.
Tittelen på møtet er «Fra konsilet til synoden, en gjenlesning av Kirkens reise, 60 år etter Lumen Gentium (1964-2024)», 28.-30. oktober. I følge arrangørene, synodens generalsekretariat og Collegium Maximum ved Det pavelige gregorianske universitet, utgjør den første teologiske refleksjonen etter den andre sesjonen av synodeforsamlingen.
Det har de sikkert rett i. Det er kanskje ikke så mange andre som hadde orket. Men det de reflekterer over er at altså hvordan synoderesultatet skal tas imot i Kirken og omsettes i praksis. Den konkrete gjennomføringen, altså, den «tredje fasen» av synoden.
Om arbeidet med sluttdokumentet.
Women Deacons, ‘Sexuality’ and More: Here’s How the Synod Final Document Changed From the Draft
Om møtet i Gregoriana
Dåp faller på verdensbasis
Mens antallet katolikker stiger, så går antall dåp ned på verdensbasis. Det går frem av kirkelig statistikk offentliggjort på Fides. I Afrika er det sterkest vekst, mens Europa, som det eneste kontinentet, fortsetter å falle.
Antallet dåp i Kirken på verdensbasis har sunket fra over 16 millioner i 2016 til 13 327 037 i 2022 – en nedgang på 17 % i løpet av seks år, ifølge vedlegget til statistikk publisert av nyhetsbyrået Fides.
I 1991 var det 18,1 millioner dåp, i 1998 var det 17 932 891 dåp og i 2000 var det 18 408 076 dåp. Mellom 2001 og 2016 lå antallet dåp årlig på mellom 16 og 18 millioner, og falt litt under 16 millioner bare i 2015.
Nedgangen i antall dåp var særlig markant i 2020, året med covid-19-relaterte nedstengninger, men har fortsatt jevnt og trutt siden da, fra 14 millioner i 2020, til drøyt 13,7 millioner i 2021, til 13 327 037 i 2022.
Mer statistikk her.
En maskot for jubelåret
Vatikanet har avduket den offisielle maskoten for det hellige året 2025: Luce (italiensk for lys). Erkebiskop Fisichella sier at maskoten er inspirert av Kirkens ønske om «selv å leve innenfor den popkulturen som er så elsket av våre unge». Vi får se om Luce har ønsket appell.
Maskoten er som ventelig kan være omdiskutert, og den har tatt av på nettet – Smaken er som kjent forskjellig, men hvis de først skal lage noe som appellerer til den yngre garde, kunne jo en tøydukke av Carlo Acutis vært noe, kanskje?
Kirken skal overskride kulturen, ikke fornedre og fornedre seg selv for å tilpasse seg den.
Vi pleier å tro at symboler og gester betyr noe. Derfor lar vi kunstverkene til Marco Rupnik, som begikk et stort antall seksuelle overgrep mot nonner som var under hans åndelige omsorg, ligge. Og så er det sånn da, at mannen bak Luce er kjent for å produsere porno, og jeg bare spør: Hva i all verden tenker de på, Fischiella og hans likesinnede?
Å bruke en maskot bommer på og tilslører poenget med jubileumsåret, sier Matthew Balan, i en kommentar i Catholic World Report. Jubileet, som er forankret i Skriften og kirkens praksis, forkynner omvendelse og bot. Så hvorfor promoterer Vatikanet jubileet på samme måte som OL, samtidig som de bruker kunsten til en kontroversiell kunstner?
Et viktig spørsmål har imidlertid kommet i skyggen, eller til og med blitt helt borte, i lanseringen av maskoten og nettreaksjonene: Hva er meningen og målet med jubileer/helligår?
På Vatikanets nettsider finnes det en utmerket oppsummering av jubelårets åndelige mål (som ble utarbeidet i forkant av det «store jubelåret» i 2000): «Det er et år for tilgivelse for synder og også for straff som følge av synd, det er et år for forsoning mellom motstandere, for omvendelse og mottakelse av forsoningens sakrament… Et jubelår er fremfor alt Kristi år, som bringer liv og nåde til menneskeheten.»
Using a mascot misses and obscures the point of the Jubilee Year
Fra St. Olav forlag
31. oktober ble biskop Erik Vardens bok, Homo Castus, lansert på Litteraturhuset i Oslo. Peter Halldorf bokbadet biskopen, i tillegg var det innspill fra en psykoterapeut, en filosof og en litteraturkritiker. En bok som har til hensikt å rehabilitere kyskheten fylte den største møtesalen på Litteraturhuset til en usedvanlig rik og tankevekkende kveld. Boken som kom på engelsk i fjor, er oversatt til ti språk.
24, november lanseres SEGL, i år med kristen antropologi som tema, og 1. desember Bernt Oftestads bok «Veien til det virkelige liv», om Sigrid Undsets konversjon.