Tradisjonen med pavelige klesdrakter
På innsiden av Romas historiske Gammarelli-skredderverksted.
Av Pål Johannes Nes og Pål Augland, 3. desember 2024
Det nærmer seg pave Frans’ konsistorium 7. desember, og det tradisjonsrike romerske skredderverkstedet Ditta Annibale Gammarelli gjør seg nok en gang klar til å betjene kirkens mest fremtredende geistlige.
Ditta Annibale Gammarelli ligger i nærheten av Pantheon på Piazza di Santa Chiara, og er ingen vanlig butikk. Den ble etablert i 1798 og har kledd paver, biskoper og kardinaler med plagg av høyeste kvalitet, skreddersydd med en enestående sans for detaljer. Det har vært drevet av Gammarelli-familien i over seks generasjoner, og er fortsatt et vitnesbyrd om Romas kirkelige arv og håndverk.
I dag forvaltes familiearven av Alessia Gammarelli, den første kvinnen som leder den historiske bedriften, sammen med fetterne Massimiliano og Lorenzo. Verkstedet deres er en skattkiste av tradisjoner, metervis med silke og brokade, omhyggeligtillagede klesplagg oggjenstander av historisk verdi. Til tross for at liturgisk praksis er i stadig utvikling, sørger Alessia for kontinuitet i de håndverksmessige metodene: «Vi lager alle plaggene her i verkstedet vårt, og vi klipper og syr alt selv.»
Butikkens ikoniske røde utstillingsvindu gjenspeiler kardinalembetets rike symbolikk, med plagg som kalott, sutan og biretta. Mens noen av kardinaldraktene har gått ut av bruk, er andre, som pavens hvite drakt, laget med stor omhu. Alessia forklarer: «Pavens klær er laget av tekstiler av høy kvalitet, som ren ull og silke, noe som gjenspeiler verdigheten i hans embete, samtidig som det er i tråd med hans preferanse for enkelhet.»
Ditta Annibale Gammarellis rolle strekker seg lenger enn til å skreddersy plagg til daglig bruk. Som forberedelse til et pavelig konklave produserer verkstedet tre hvite sutaner- en liten, en mellomstor og en stor – for å sikre at den nye paven er kledd umiddelbart etter at han er blitt valgt. Dette unike privilegiet understreker verkstedets langvarige forhold til Vatikanet.
Til tross for sin fremtredende posisjon blir det stadig mer utfordrende å opprettholde denne håndverkstradisjonen. «Det er vanskelig å finne dyktige håndverkere som vil fortsette med denne typen arbeid», sier Alessia. «Det er få dyktige skreddere og håndverkere.» Likevel er familien fortsatt opptatt av å bevare håndverket, og de produserer omtrent ti kompliserte prosjekter hver uke med et lite team på 15 håndverkere.
Blant kundene er både geistlige og lekfolk, og noen av dem kjøper kalotter som gaver til paven. Alessia forteller: «De håper å kunne bytte dem med den hellige fars egen kalott – en rørende gest som bygger bro mellom de troende og pavestolen.»
Ditta Annibale Gammarelli står som et levende symbol på kirkens historie, der tro og tradisjon er vevd inn i hver eneste tråd. Samtidig som Alessia og familien forbereder seg til konsistoriet, ser de også mot fremtiden, fast bestemt på å videreføre arven til en ny generasjon håndverkere. I deres hender vil kunsten å lage pavelige drakter fortsette å blomstre og tjene kirken og dens ledere i årene som kommer.
Lær mer om denne historiske skredderfamilien ved å se ukens episode av Vaticano på EWTN Norge. Innslaget gir et grundig innblikk i deres langvarige tjeneste for Kirken og deres unike rolle i pavens historie.