Skip to content

Ekteskap: retten til å elske

3.1. Teologisk begrunnelse

1) Identifikasjon med Kristus

Det kristne prestedømme kan bare forstås i Kristi lys, det vilt som deltakelse i Herren Jesu prestedømme. Nå, for å utføre sin misjon som megler, forble Jesus Kristus i en tilstand av sølibat, en tilstand som tillot ham full dedikasjon til Guds Faderens og menneskenes tjeneste (jf. SC 21). I tillegg åpnet Frelseren for sine disipler utsiktene til en total innvielse til himmelens rike ved å gi avkall på ekteskapet. Han forlot dem en slik invitasjon: “Det er evnukker som har blitt gjort slik på grunn av himmelens rike. Den som kan forstå, forstår’ (Mt 19:12).

Således stilt spørsmål ved den guddommelige mester, er det logisk at presten søker å svare ham ikke bare ved å omfavne prestetjeneste, men også ved å dele med Herren den udelte livstilstanden. Dermed gir han et svar på kjærlighet til den kjærlighet som Kristus så høyt har manifestert (jf. Johannes 15:13; 3,16). Følgelig er sølibat tegn på ufortjent kjærlighet og oppmuntring fra en nestekjærlighet som er åpen for alle mennesker (jf. SC 19-25).

2) Tjeneste for Kirken

Presten er identifisert med Kristus i sin livstilstand, og er i stand til å elske Kirken slik Kristus elsket henne, og vie seg til henne med største tilgjengelighet. Livet til den sølibatprest må være preget av notater om harmoni og enhet av ideal: alle hans naturlige og overnaturlige rikdommer står fritt til å vie seg fullt ut til lesing og assimilering av Guds Ord, til offentlig og spesiell bønn, til den bevisste og femantiske feiringen av eukaristen, til tjeneste for alle menn og kvinner. Sølibat må gi presten de beste psykologiske og affektive disposisjoner slik at han kontinuerlig kan utøve nestekjærlighet og bli mer etterspurt som en hyrde av sjeler, og gjøre alt for alle (jf. 1 Kor 9:22; 2 Kor 12:15). I sum må Kristi bilde ses gjennom egenskapene til den sølibatprest, slik at han kan tilby Kirken og verden et levende tegn på Herren tilstede blant mennesker (cl. SC 26-32).

3) Tegn på himmelske gods

Et liv som er innviet til Gud er et av de første og mest spontane uttrykkene for kristendommen i denne verden. Faktisk, allerede i 56, i sitt første brev til korinterne, forkynte St. Paul at ekteskapet er hellig, men jomfrudommen er enda mer hellig (jf. 1 Kor 7:8). Denne uttalelsen overrasket jøder og hedninger, hvis ideer ikke ville føre dem til en slik konklusjon; var karakteristisk inspirert av det kristne budskapet. Faktisk vet den kristne at med Kristi komme har evig liv allerede begynt i denne verden, himmelske og definitive varer er allerede gitt til mennesker gjennom dåp og eukarist. Av denne grunn er det av stor interesse for Kristi disippel å leve så mye som mulig disse verdiene og for disse evige verdiene i en holdning av åndelig jomfrudom og (om mulig) kroppslig jomfrudom. I fysisk jomfrudom (som ikke må skilles fra åndelig jomfrudom, det vil si fra den totale overgivelsen av kjærlighet til Kristus), forventer den kristne, så langt det er mulig, den endelige eller eschatologiske tilstanden: “I oppstandelsen vil ingen ta mann eller hustru, men de skal alle være som engler i himmelen” (Mt 22:30).

Det er også i denne tittelen at sølibat passer til presten: ett liv er, i troens øyne, et vitnesbyrd om at evigheten har kommet ned til denne verden og en stimulans for alle mennesker til å løfte sitt hjerte opp (jf. Cl 3.1-4 og SC 83-34).

Dette er kort sagt de store grunnene som anbefaler kristen sølibat generelt og presteskapet spesielt.

Det må imidlertid ikke glemmes at innvendinger reises mot en slik stilling.

3.2. Innvendinger

1) I motsetning til naturen

Det sies at sølibat voldelige mennesket, og plasserer ham i en unaturlig fysisk og psykologisk situasjon. Det forhindrer hans balanse og personlighet modenhet, utsetter ham for affektiv tørrhet eller umenneskelige holdninger. Kort sagt, sølibat forakter menneskelige verdier, som Gud skapte og som Kristus Forløseren helliggjorde (jf. SC 10).

Hva skal jeg si?

” Unaturlig er “ikke å elske”. Mennesket ble skapt til å elske; Dette er hans primære nødvendighet, så bernanos kan si at “helvete består av ikke å elske”.

Kjærlighet utøves imidlertid ikke bare på biologisk nivå. Han kan til og med unnlate enhver seksuell kontakt, for mennesket, foruten å være kjød, er ånd; med den ånd han adest, i ren kjærlighet, til Gud og til alle Guds barn.

Nå elsker presten og elsker intenst, men han er fri for carnais manifestasjoner av kjærlighet. Et populært ordtak hevder med rette :”Presten er hjertet av mennesker nær Gud, og Guds hjerte med mennesker” Hva det betyr: i prestens hjerte er kjærlighet, det vil si alle menneskers rette og edle ambisjoner og samtidig kjærligheten eller all velvilje som Gud elsker mennesker med.

Den sølibatprest ignorerer eller forakter ikke affektivt liv (noe som kan føre til fysisk og psykisk ubalanse i hans personlighet), men disiplinerer det og løfter det til et høyere plan; Det er i Gud og ved Gud at han unnfanger sin hengivenhet. Derfor må presten elske med et utvidet hjerte, utøve et høyere farskap enn naturlig farskap, farskap som på en bestemt måte strekker guds farskap i forhold til mennesker (jf. SC 53-56).

Det må derfor ikke sies at Kirken frarøver presten retten til å elske. Tvert imot er det for å sikre åpenheten og universaliteten til deres pastorers kjærlighet at Kirken ber dem om sølibat.

Hvis en kristen ønsker å gifte seg legitimt, har han i sin favør ekteskapets nadverd, som vil helliggjøre hans konjugale liv. Det er ikke nødvendig for deg å være prest i Latinkirken hvis du ønsker å gifte deg. I suma betyr kjærlighet ikke bare “å ha et seksuelt liv”; seksuallivet er bare et av uttrykkene for kjærligheten til to mennesker som Gud har forenet for ekteskapets nadverd.

2) Ensom mann

“Ved sølibat fordømmer presten seg selv til å leve i ensomhet, som blir en kilde til bitterhet og oppførsel” (SC 10).

Som svar kan ordene til Den hellige kur av Ars huskes: “Presten er en mann fortært av mennesker”. I kraft av sin tjeneste er han stadig i kontakt med sine medmennesker. at han søker eller søker; Gud kalte ham til fordel for alle mennesker, at han gjorde surdeig i deigen og lyset for verden. Og når presten samles om kvelden, må han føle behovet for å møte alene med Herren Gud for å be og meditere. Det er i disse øyeblikkene at han blir fornyet og “etterfylt” for å fortsette å gi menneskene Guds ord og liv selv.

Selvfølgelig kan det være tider i prestens liv når han føler mangelen på menneskelig trøst. Han vil da minnes Kristus, som i størst grad ønsket å oppleve slike situasjoner, men var i stand til å erklære: “Jeg er ikke alene, for Faderen er med meg (Jn 16:32). Det er i fortrolighet med Gud at presten finner sjelestyrken som er nødvendig for å fjerne melankoli og depresjon. Den guddommelige venn, som gir ham en mer intens rolle i sine smerter, gir ham også bevisstheten om å bli mer identifisert med mysteriet om døden som er livet for verden.

Under normale omstendigheter vil ikke læreren, bekymringen til sin åndelige far, bispedømmebiskopen, støtte fra sine brødre i prestedømmet og Guds folks trøst, mangle. Kirken ønsker at alle hennes barn skal hjelpe hverandre i sektorene innenfor deres rekkevidde, klar over at de alle danner ett legeme i Kristus (SC 58-59).

3) Knapphet på prester

“Hvis ekteskapet ble tillatt til prester, ville det være et større antall kall; Mange unge mennesker ser ut til å gi opp prestedømmet fordi de føler seg attraktive for ekteskapet. Når det er gitt, ville mangelen på prester ikke lenger være det problemet som nå angår Kirken så mye” (jf. SC 8).

– Erfaringene fra østlige samfunn som innrømmer ekteskapet til sine ministre, viser at en slik antagelse er ubegrunnet; Ikke slik at den har flere prester enn de kristne i Vesten.

Roten til presteskap ligger i dempingen av Guds guds sans og de hellige tingene som skjer så mye i enkeltpersoner og familier. Vi må også merke oss tapet av aktelse for Kirken, en institusjon som frelser gjennom tro og nadverd. På en måte gjør dechristianization av hjem og skoler, fading av religiøs forstand i de ulike lagene i samfunnet det svært vanskelig å utbrudd og blomstre prestelige kall i moderne ungdom.

Løsningen av mange av problemene som rammer kristne i vår tid, avhenger av rekroseiseringen av familien i hjemmene der troen bevares, Herrens oppfordring til hellig tjeneste blir ikke bare hørt ofte, men finner den behørig korrespondanse fra unge menneskers side og oppmuntring fra eldstenes side Det er beryktet at mange samtidige familier ønsker velkommen med tristhet og avsky nyheten om at en av deres barn ønsker å innvie seg selv til Gud.

Videre må det ikke glemmes at Herren Jesus ønsket å overlate verdens evangelisering til en menneskelig ubetydelig håndfull disipler, som likevel utførte underverker med Guds nåde. Gjennom Hele Kirkens historie har rotet alltid vært stort og lite antall arbeidere – og derfor formaner Kristus i dag sine trofaste til å vende seg til bønn, slik at Faderen kan gi opphav til nye og nye kall i Kirken (jf. SC 47 og 49).

4) To forskjellige gaver

“Kirken sammenfaller med prestekallets gave med den fullkomne kyskhet. Nå kan det hende at noen mottar kallet til den hellige tjenesten uten å motta samtidig sølibatlivets gave” (jf. SC 71).

– Den guddommelige gaven til prestetjeneste skiller seg helt klart fra den fullkomne kontinuitet. Det skal imidlertid bemerkes at prestekallet, selv om det kommer fra Gud, ikke blir endelig, konkret og bare aktivt i Kirken. Dette er Kristi levende og langvarige legeme. Det er for henne at Kristus taler, bekrefter eller ikke i sin trofaste ungdom kallet til prestedømmet. Nå til Kirken har Herren betrodd kraften til å etablere de nødvendige krav for menn til å utøve prestetjeneste. Det er derfor ikke lovlig å skylde hverandre “Guds kall til prestedømmet” og “kirkens krav”, for faktisk kommer det guddommelige kallet bare innenfor rammen av forholdene fastsatt av Kirken.” Når i Vesten Gud gir prestekallets gave, gir han også den fullkomne kontinuitet”, er det som må sies i en sammenhengende visjon av tro (jf. SC 15 og 62).

Dette betyr at når man føler en tilbøyelighet til prestedømmet, men samtidig opplever et sterkt behov for å gifte seg, blir de kanskje ikke kalt til prestedømmet av Gud. Det er å ønske en slik person å granske seg selv godt for å finne ut om Gud ikke gir ham nåde til å overføre sitt behov for kjærlighet til det åndelige planet, slik at han verdig kan ta seg av prestedømmet og utøve den hellige tjenesten. Hvis du ikke kan unne deg konjugal kjærlighet, må du sørge for at Gud ikke kaller deg til prestedømmet.

5) Smertefulle deserteringer

“Hvis prestene skulle gifte seg, ville det ikke være noen utroskap og deserteringer som i det nåværende regimet sørger over Kirken. Kristi pastorer ville bære vitnesbyrd om kristent liv i familiesektoren” (jf. SC 9).

– Deserteringer, som i nyere tid har registrert seg i større antall, vitner ikke mot de positive verdiene av sølibat i prestelivet, men trekker oppmerksomhet til et annet problem: det er nødvendig å gi en mer tilstrekkelig og forsvarlig forberedelse til unge mennesker som søker om presteliv (…)

Det skal også bemerkes at prestenes gaver ofte skyldes en generell løsning av dem i deres liv av aske og fromhet. De som forsømmer bønn, mister gradvis smaken av Guds ting begynner å oppleve tomhet i sitt hjerte, og til slutt føler behovet for å bli tilfredsstilt i skapte varer, som de fritt frasa seg. Prestenes avføring er generelt ikke et resultat av en kortvarig krise, men snarere konsekvensen av en progressiv avgang fra overnaturlige verdier. Moderne liv, med sine imperative krav til arbeid, har ofte en tendens til å bryte prestens rytme av bønn og disiplin; Ufølsomt distanserer ham fra større årvåkenhet på seg selv, uunnværlig årvåkenhet slik at han ikke tillater seg å bli dratt av bølgen av gjøremål og de mange følsomme attraksjonene som han blir utsatt for. Nå er det denne intense iveren etter det åndelige liv som St. See taler for, slik at Herrens tjenere ikke vil bli smertefullt overrasket over fristelser.

Source: (under “RETTEN TIL Å ELSKE”)3. Prestedømme og sølibat: bekvemmelighet

Looking for the latest insights

on church and culture?

Get articles and updates from our WEEKLY NEWS newsletter.


Share

Anbefaling

Flere nyheter om dette emnet

Mer nyheter

Bidrag etter emne