Skip to content

Den virkelige Jesus Kristus

I det femtende året av Tiberius Cæsars styre, da Pontius Pilatus var prokurator av Judea, Herodes tetrarch av Galilea, Filip hans bror tetrarch av regionen Ituraea og Trachonitis, og Lysanias tetrarch av Abilene … Lukas 3:1

Noen hevder at Jesus Kristus aldri eksisterte. Angivelig er Jesu og evangeliets liv bare myter fremstilt av Kirken. Denne påstanden hviler hovedsakelig på deres tro på at det ikke finnes noen historisk opptegnelse om Jesus.

Denne mangelen på sekulære rapporter bør ikke være for overraskende for moderne kristne. For det første overlevde bare en liten brøkdel av de skriftlige opptegnelsene de tjue århundrene. For det andre var det få, om noen, journalister i Palestina på Jesu tid. For det tredje så romerne det jødiske folket som bare en av mange etniske grupper som måtte tolereres. Romerne holdt det jødiske folket i lav aktelse. Til slutt var de jødiske lederne også ivrige etter å glemme Jesus. Sekulære forfattere la først merke til etter at kristendommen ble populær og begynte å forstyrre deres livsstil.

Selv om tidlige verdslige rapporter om Jesus kan ha vært sjeldne, er det fortsatt noen få bevarte henvisninger til ham. Ikke så overraskende ble de tidligste ikke-kristne rapportene laget av jødene. Flavius Josephus, som levde til 98 e.Kr., var en romanisert jødisk historiker. Han skrev bøker om jødisk historie for det romerske folket. I sin bok, Jødiske Antikviteter, refererte han til Jesus. I en referanse skrev han:

Om denne tiden oppsto Jesus, en vis mann, som gjorde gode gjerninger og hvis dyder ble anerkjent. Og mange jøder og folk fra andre nasjoner ble hans disipler. Pilatus fordømte ham til å bli korsfestet og dø. Men de som ble hans disipler forkynte hans lære. De fortalte at han hadde vist seg for dem tre dager etter korsfestelsen og at han var i live. Kanskje han var Messias i forbindelse med hvem profetene forutsa under. [Josefus, jødiske antikviteter, XVIII 3.2]

Selv om flere forskjellige former for denne teksten har overlevd gjennom tjue århundrer, er de alle enige med den ovennevnte siterte versjonen. Denne versjonen anses å være nærmest originalen – den minst mistenkte for kristen tekstmanipulering. Andre steder i denne boken rapporterte Josefus også henrettelsen av døperen Johannes [XVIII 5.2] og St. James the Just [XX 9.1], og refererte til og med til Jakob som “Jesu bror som ble kalt Kristus.” Det skal bemerkes at fortiden i klausulen, “Jesus som ble kalt Kristus”, argumenterer mot kristen tekstmanipulering siden en kristen foretrekker å skrive i stedet: “Jesus som kalles Kristus.”

En annen jødisk kilde, Talmud, kommer med flere historiske referanser til Jesus. Ifølge American Heritage Dictionary er Talmud “samlingen av gamle rabbinske skrifter bestående av Mishnah og Gemara, som utgjør grunnlaget for religiøs autoritet for tradisjonell jødedom.” Selv om det ikke eksplisitt refereres til ved navn, identifiserer senere rabbinere personen som Jesus. Disse henvisningene til Jesus er verken sympatiske med ham eller hans kirke. Også disse skriftene ble bevart gjennom århundrene av jøder, slik at kristne ikke kan bli beskyldt for å tukle med teksten.

Talmud noterer seg Jesu mirakler. Ingen forsøk er gjort for å nekte dem, men det tilskriver dem til magisk kunst fra Egypt. Også hans korsfestelse er datert som “på kvelden før påskefesten” i samsvar med evangeliet (Lukas 22:1ff; Johannes 19:31ff). På samme måte som evangeliet igjen (Mat 27:51), nedtegner Talmud jordskjelvet og rive i to av tempelgardinen under Jesu død. Josefus i sin bok, Den jødiske krigen, bekreftet også disse hendelsene.

På begynnelsen av 100-tallet skrev romerne om kristne og Jesus. Pliny den yngre, prokonsul i Lilleasia, skrev i 111 e.Kr. til keiser Trajan i et brev:

… Det var deres vane på en fast dag å samles før dagslys og fremsi ved å vender en form for ord til Kristus som en gud. og at de bundet seg med en ed, ikke for noen forbrytelse, men ikke for å begå tyveri eller ran, eller utroskap, ikke å bryte sitt ord, og ikke å nekte et innskudd når det kreves. Etter at dette var gjort, var deres skikk å forlate, og møtes igjen for å ta mat … [Plini, Brev 97]

Spesiell oppmerksomhet skulle gjøres til uttrykket “til Kristus som en gud”, et tidlig verdslig vitnesbyrd om troen på Kristi guddommelighet (Johannes 20:28; Fil 2:6). Det er også interessant å sammenligne dette avsnittet med Apostlenes gjerninger 20:7-11, en bibelsk beretning om en tidlig kristen søndagsfeiring.

Deretter skrev den romerske historikeren Tacitus, som blir respektert av moderne lærde for historisk nøyaktighet, i 115 e.Kr. om Kristus og hans kirke:

Forfatteren av kirkesamfunnet var Kristus[oss] som hadde blitt henrettet i Tiberius tid av prokuratoren Pontius Pilatus. Den pestilente overtroen, sjekket en stund, brast ut igjen, ikke bare i hele Judea … men over hele byen Roma også … [Tacitus, Annals, XV 44]

Selv med forakt for den kristne tro behandlet Tacitus fortsatt Kristi henrettelse som historisk faktum, og trakk forbindelser til romerske hendelser og ledere. (jf. Lukas 3:1ff)

Andre verdslige vitner til den historiske Jesus inkluderer Suetonius i sin biografi om Claudius, Phlegan som nedtegner solens formørkelse under Jesu død og til og med Celsus, en hedensk filosof. Det må huskes at de fleste av disse kildene ikke bare var sekulære, men antikristne. Disse sekulære forfatterne, inkludert de jødiske forfatterne, hadde ikke noe ønske eller intensjon om å fremme kristendommen. De hadde ingen motivasjon til å forvrenge sine rapporter til fordel for kristendommen. Pliny straffet faktisk kristne for deres tro. Hvis Jesus var en myte eller hans henrettelse en bløff, ville Tacitus ha rapportert det som sådan. Han ville absolutt ikke ha knyttet Jesu henrettelse til romerske ledere. Disse forfatterne presenterte Jesus som en ekte historisk person. Å benekte påliteligheten til disse kildene i forbindelse med Jesus ville kaste alvorlig mistanke om resten av oldtidens historie.

Nå beviser ikke disse gamle verdslige skriftene at Jesus er Guds Sønn eller til og med Kristus, men det er ikke målet med denne traktaten. Disse rapportene viser at en dydig person ved navn Jesus levde tidlig på 100-tallet e.Kr. og forfattet en religiøs bevegelse (som fortsatt eksisterer i dag). Denne personen ble i det minste kalt Kristus – Messias. Kristne i det første århundre syntes også å betrakte ham som Gud. Til slutt støtter disse skriftene andre fakta som finnes i Bibelen rundt hans liv. Påstanden om at Jesus aldri eksisterte og hans liv er en myte kompromitterer påliteligheten til oldtidens historie.

Publisert i EWTN av Fabio Loutfi, Master i åndelig teologi

Looking for the latest insights

on church and culture?

Get articles and updates from our WEEKLY NEWS newsletter.


Share

Anbefaling

Flere nyheter om dette emnet

Ukens nyheter | Eukaristisk kongress og åpenbaringer

I denne ukens nyheter ser vi mot Nidaros som naturlig er når vi nærmer oss Olsok. Mange er på vei dit, noen med apostlenes hester, men de fleste – meg selv iberegnet – med andre kommunikasjonsmidler. Olsok feires overalt i Norges land, og det gjenspeiles også i denne ukens nyheter. Og når vi er i Norge: p. Ellert Dahl OP er avgått ved døden,  det blir forandringer hos fransiskanerne i Larvik, og speidere på Katarinahjemmet. Ellers: eukaristisk kongress i USA, olympiade i Paris, Biden vs Benedikt XVI, Parolin i Ukraina, åpenbaringer, karmelittene i Lisieux, økumenikk, verdensdagen for besteforeldre, og Fiducia Supplicans, enda en gang.

Mer nyheter

Bidrag etter emne