Skip to content

Hvordan snakke med en ateist om kristendommen

Av Jason Anderson og Jennifer Fulwiler

En gang, ikke så lenge siden, var ateisme trossystemet som våget å ikke si navnet sitt. Selv den mest ivrige skeptiske betalte leppetjeneste til tro, eller i det minste til velsignelsene som menneskeheten stammer fra den.

Men det er ikke tilfelle lenger. Ateisme er en sterk og voksende innflytelse i vår kultur. Du kan se det overalt fra bestselgerbordet i din lokale bokhandel til den Darwin-muterte Jesus-fisken på bilen i trafikken foran deg. Ateister er komfortable med å erklære seg ateister, komfortable med å fremme ateisme og komfortabel decrying religion, som ifølge noen av de mer fremtredende ateistene ligger på listen over menneskehetens velsignelser et sted mellom difteri og nazisme.

Og nå som vi møter det oftere, finner kristne seg noen ganger dårlig forberedt på å håndtere denne typen muskuløs ateisme. Spesielt for livslange kristne er ateistiske argumenter så fremmede at de ikke vet hvordan de skal reagere, og altfor ofte faller inn i sinne (“Hvordan våger du?!”) eller frykt (“Hva om de har rett?!”), som ingen av dem gjør noe godt, skader den kristnes vitnesbyrd og forlater ateisten fast forankret i sin ateisme.

Hvis vi skal møte flere ateister (og vi er, enten på jobb eller vaskeriet eller rundt våre egne middagsbord), bør vi være forberedt på å forklare vår tro på en måte som resonerer med mennesker utenfor troen. Som utgangspunkt er det som følger en liste over dos og don’ts å huske på når du finner deg selv å diskutere religion med en ateist:

1. Ikke vær redd for å innrømme at du har tro. Kristne rapporterer ofte at de har vært i situasjoner der temaet hvorfor de tror kommer opp, og alt de kan si er at de har tro selv om de aldri har gjort noen større etterforskning. De virker ofte flau over dette forsvaret. Hvis du blir fanget i en samtale om hvorfor du tror, og det er alt du har, ikke vær redd for å gå med det. Artikulere det så godt du kan. Du kan for eksempel forklare at din tro ikke bare er en historie du forteller deg selv for å føle deg bra, eller snakke om hva som får deg til å tro at du har et reelt forhold til noe utenfor den materielle verden.

2. Ikke anta at dine ateistiske venner i hemmelighet er sinte på Gud eller føler at noe mangler i deres liv. Arbeid ut fra antagelsen om at denne personen er ateist fordi han eller hun ganske enkelt ikke har sett noen bevis for at Gud eksisterer.

3. Ikke siter Bibelen, men kjenn Bibelen. Bibelen er en kilde til stor visdom, men hvis du siterer den til en ateist som en autoritet, vil det være som legen din som forklarer diagnosen ved å lese et avsnitt fra en Harry Potter-bok. Ikke bare host opp bibelvers og forvent at du overbeviser noen. Det er grunner til at Bibelen sier det den sier. Kjenn årsakene bak dem og vær forberedt på å forklare dem.

4. Ikke føl at du må ha alle svarene akkurat da og der. Det er langt bedre å bare si: “Flott spørsmål! Jeg vet ikke svaret på det, men jeg vil gjerne undersøke det og komme tilbake til deg,” enn å vade inn i territoriet du ikke er kjent med.

5. Forklar det store bildet. Gjør deg kjent med den historiske saken for kristendommen, og gi en forklaring på hva som gjør denne religionens påstander overbevisende – at Jesu liv og død oppfylte gamle skrifter som alle historikere er enige om eksisterte før hans tid. at nesten alle apostlene ble martyrer for sin tro. at kristendommen spredte seg som ild i tørt gress til tross for forferdelig forfølgelse. Studer skriftene til de tidligste kristne, som forsvarte kristendommen i en hedensk verden som i stor grad var fiendtlig innstilt til deres tro (høres kjent ut?).

6. Vær logisk. Ikke benekt gyldigheten av logisk, vitenskapelig tanke ut av hånden. Det er sant at vitenskapen ikke har alle svarene, men den har noen av dem, og hvis du prøver å benekte det, risikerer du å presse deg inn i crackpot-territorium. Som pave Benedikt XVI alltid minner oss på, guden som vi tror er en gud av fornuft. Det er en lang, lært historie med rasjonelle argumenter for kristendommen, og hvis du kan bruke dem, vil du snakke med tanke på at din ateistvenn kan forstå. Bli kjent med noen av de store kristne filosofene og apologene. Hvis du ikke har lest C. S. Lewis’s Mere Christianity, hva venter du på?

7. Innse at ditt eneste mål er å plante et frø. I disse diskusjonene kan vi noen ganger bli så fokusert på detaljene at vi mister av syne det store bildet. Det er ekstremt usannsynlig at personen du snakker med kommer til å være helt overbevist om kristendommens sannhet i en samtale. Bare forsvar kristendommen så godt du kan, og husk at omvendelse til syvende og sist er Guds jobb, ikke din.

8. Sett deg selv i ateistvennenes posisjon. Hva om for eksempel kristendommen var falsk og gresk mytologi faktisk var sann? Hva skal til for å overbevise deg om det?

9. Ikke bruk mange kristne fangstfraser. Kristne “gir sitt hjerte til Jesus” og “den Hellige Ånd svulmer oss” og vi tar en “daglig vandring med Kristus” slik at vi er “i verden, men ikke av verden.” Alle disse setningene er meningsfylte og dyptgripende og umiddelbart forståelige for nesten enhver kristen, men de betyr ingenting for folk som er utenfor troen. Det er vanskelig å unngå dem, fordi vi er vant til å bruke dem som forkortelse for noen svært komplekse konsepter. Men du bør kunne forklare disse konseptene i rene termer uansett.

10. Be. Ikke gjør den feilen å stole utelukkende på din egen smart når du har den Hellige Ånd til din disposisjon. Be om veiledning for deg selv og for et mottakelig hjerte i din ateistiske venn. Du kan bli overrasket over effektiviteten av denne teknikken. Det blir bra for deg også.

Vi oppfordrer ingen til å gå ut og slåss – ingen ble noen gang harangued inn i Guds familie. Men med litt mental forberedelse, når tiden kommer, vil du være klar til å presentere saken for tro på vilkår som er kjent for dine ikke-troende venner og familiemedlemmer.
——————————————————————————–
Jason Anderson er en webutvikler fra Birmingham, Alabama, som legger ut tanker om religion og kultur på The Cynical Christian. Jennifer Fulwiler er forfatter fra Austin, Texas, som konverterte til katolisismen fra livslang ateisme i 2007. Hun forteller om sin pågående omvendelse på ConversionDiary.com.

Trykt med tillatelse fra inside catholic.
Publisert i EWTN av Fabio Loutfi, Master i åndelig teologi, diplomati og kunst

Looking for the latest insights

on church and culture?

Get articles and updates from our WEEKLY NEWS newsletter.


Share

Anbefaling

Flere nyheter om dette emnet

Ukens nyheter | Eukaristisk kongress og åpenbaringer

I denne ukens nyheter ser vi mot Nidaros som naturlig er når vi nærmer oss Olsok. Mange er på vei dit, noen med apostlenes hester, men de fleste – meg selv iberegnet – med andre kommunikasjonsmidler. Olsok feires overalt i Norges land, og det gjenspeiles også i denne ukens nyheter. Og når vi er i Norge: p. Ellert Dahl OP er avgått ved døden,  det blir forandringer hos fransiskanerne i Larvik, og speidere på Katarinahjemmet. Ellers: eukaristisk kongress i USA, olympiade i Paris, Biden vs Benedikt XVI, Parolin i Ukraina, åpenbaringer, karmelittene i Lisieux, økumenikk, verdensdagen for besteforeldre, og Fiducia Supplicans, enda en gang.

Mer nyheter

Bidrag etter emne