Skip to content

Verdens ungdomsdag som mediene ikke har vist

Dagene da Gud bekreftet sin eksistens til 3,5 millioner unge mennesker over hele verden

De som ikke kunne delta på Verdens ungdomsdag og måtte være tilfreds med analysen av mediene, mistet grunnleggende aspekter ved denne hendelsen som flyttet landet. Det er sant at linsene til kameraene klarte å nå viktige og ofte vakre punkter på reisen, men ingen av dem var i stand til å nå hjertet av WYD-Rio 2013. Til tross for den festlige atmosfæren forårsaket av møtet, var det som faktisk markerte ungdommens sjel mye mer enn den forenklede følelsen av en reise, men den konkrete berøringen med alle trosartiklene som utgjør Kirkens legeme som er Kristi legeme selv.

Fra og med ankomsten av pilegrimer i Rio de Janeiro var Brasil og andre deler av planeten i stand til å oppleve Kirkens universalitet, fra de gledelige afrikanske sangene til broderlig velkomst fra folket i Rio de Janeiro. Hvert flagg oppvokst på Copacabana-stranden avslørte størrelsen på Kristi Brud som ønsket henne velkommen og så henne med åpne armer ovenfra Corcovado. En scene som forlot Den vidunderlige byen enda mer… Fantastisk. Fra verdens ende, hvor misjonærprofetene i fjor kom, kom Herrens nye generasjoner, hvis eneste misjon, gitt av den Hellige Fader, er å gå igjen inn i verden og forkynne evangeliet for enhver skapning.

Rio de Janeiro, som led triste avskrivinger og led under et enestående klima av borgerkrig for uker siden, konvergerte på et hav av mennesker som sang lovprisninger til Gud og oppfordret til forbønn av mor Aparecida. Bilde nok til å rive tårer fra politibetjenter og smil av babyer som, selv uten å forstå konkret hva som skjedde der, visste at det var noe hellig. Hatet mot indignadoenes protester ble druknet for Kristi kjærlighet. Banningene til et halvt dusin fattige mennesker ble overskygget av helligheten til 3,5 millioner døpt. Barn av de høyeste. Av mennesker som, som den Hellige Fader ba om under seremonien av sin velkomst, har satt tro på sannheten, måten og livet som bare finnes i Jesus.

Verdens ungdomsdag presenterte nok en gang kirkens styrke og dens evne til å fornye seg. Nei, Kirken er ikke død. Tvert imot lever og multipliserer den utover de som profeterte sin begravelse, og som dessuten allerede er begravet. Historien gjentar seg, og nok en gang er det Kirken som seirer. Hvis i Madrid var dager da Gud så ut til å eksistere, som tilsto den agnostiske journalisten Vargas Llosa, i Rio var dager da Han bekreftet sin eksistens. I motsetning til det vi så for flere dager siden, tok ikke ungdommene denne gangen til gatene for å avskrive, men å bygge. Og bygg på toppen av Klippen. Og så ropte de: Dette er pavens ungdom! Bedre, pavene. Fra Benedict og Francis, for det eneste bruddet foreslått av dem er bruddet med synd, ikke med troen på to tusen år som noen ondsinnede teologer antyder der ute.

Hjørnene som har tatt gatene i Rio de Janeiro vil fortsatt finne ekko i mange hjerter. På den stranden, hvor massen av å sende pilegrimer ble feiret, formante Jesus igjen gjennom den Hellige Faders munn: “Gå ut i verden og gjør alle nasjoners disipler”. Og på dette tidspunktet, når mange unge fortsatt befinner seg på busser eller fly som vender tilbake til sine hjem, blir også Kristi kors med dem for å indikere troens lyss vei, den eneste som er i stand til å lede mennesket til evig frelse, hvor helvetes porter ikke vil seire.

Looking for the latest insights

on church and culture?

Get articles and updates from our WEEKLY NEWS newsletter.


Share

Anbefaling

Flere nyheter om dette emnet

Ukens nyheter | Eukaristisk kongress og åpenbaringer

I denne ukens nyheter ser vi mot Nidaros som naturlig er når vi nærmer oss Olsok. Mange er på vei dit, noen med apostlenes hester, men de fleste – meg selv iberegnet – med andre kommunikasjonsmidler. Olsok feires overalt i Norges land, og det gjenspeiles også i denne ukens nyheter. Og når vi er i Norge: p. Ellert Dahl OP er avgått ved døden,  det blir forandringer hos fransiskanerne i Larvik, og speidere på Katarinahjemmet. Ellers: eukaristisk kongress i USA, olympiade i Paris, Biden vs Benedikt XVI, Parolin i Ukraina, åpenbaringer, karmelittene i Lisieux, økumenikk, verdensdagen for besteforeldre, og Fiducia Supplicans, enda en gang.

Mer nyheter

Bidrag etter emne