Skip to content

sykdom har mening

(Spør og svar Magazine, PR 260/1982)

OppsummertSykdommen har ved første øyekast det negative aspektet av reduksjon av den menneskelige personen, fordi det reduserer mulighetene for ekspansjon og kommunikasjon av pasientens indre rikdom. Kroppen er som ordet, som uttrykker konseptet; konseptet avhenger av ordets lyd og gode form for å kunne overføre seg selv; Dermed er menneskesjelen avhengig av kroppen for å manifestere sine virtualiteter. Sykdommen presenterer et annet negativt aspekt: i St. Skriften er det forbundet med synden til de første foreldrene – noe som er sant. Dette er ikke å si at hver sykdom er straff for de sykes personlige synder, men det betyr at generelt forløperne til døden og døden selv kom inn i verden ved syndens effekt.

Se imidlertid at sykdommen aksepterer i union med Kristus i en holdning til å overgi seg til Faderen har forløsende verdi (til fordel for emnet) og kjernedempating (for andres skyld). Sykdommen kan favorisere pasientens omvendelse til Gud, noe som gjør at han finner det absolutte gode tydeligere, i nøyaktig grad at de opprettede varene unnslipper ham. Således konfigurert til Kristus på korset, fullfører pasienten “i sitt kjød det som mangler i Kristi lidenskap av hensyn til Kristi legeme, som er Kirken” (Kol 1:24).

***

Kommentar: Nadverden til de sykes salvede forutsetter sykdommen, som det er en kanal av nåde og helliggjørelse som kommer fra Kristi kors. Dette er grunnen til at dette nadverden bare kan forstås riktig hvis man studerer betydningen av at sykdommen, selv om den er smertefull, antar for mennesket og spesielt for den kristne. De påfølgende sidene vil derfor vende seg til mysteriet om menneskelig sykdom som forberedelse til en presentasjon av nadverden til de salvede av de syke. Vi vil ta opp følgende aspekter: 1) Menneskelig sykdom og pasientreduksjon; 2) Sykdom og synd; 3) Den spareverdien av sykdommen.

1. Sykdom: tilsynelatende reduksjon hos mennesker

Aspektet av sykdommen som ved første øyekast er mest pålagt mennesket, er en skam eller også en hindring, noe som reduserer mennesket. Faktisk; selv om sykdommen generelt påvirker menneskekroppen, kan den ikke unnlate å nå mennesket som helhet; Dette er egentlig psykosomatisk.

Kroppens funksjoner i forhold til mennesket kan illustreres av ordets funksjoner i forhold til begrepene de uttrykker. Konseptet “legemliggjør” i ordet, men er ikke redusert til det; ordet, i dette tilfellet, er ikke bare rykter, men noe betydelig, bærer av en ide som overskrider den. Dermed uttrykkes menneskets virkelighet gjennom kroppen, men reduseres ikke til det, siden kroppen ikke er noe av bare organisk, men menneskekroppen, som bærer et originalt selv som overskrider det (fordi det skyldes foreningen av åndelig sjel og kropp).

Menneskets indre rikdom er synlig uttrykt i kroppen, og gjennom kroppen uttrykkes det i verden. Takket være ordet blir konseptene til stede for mottakerne. Dermed takket være kroppen går mannen inn i et konkret nettverk av forhold, kommunikasjon og gjensidig anerkjennelse. Gjennom kroppen utøver mannen sitt arbeid og er spesielt til stede for andre menn.

Nå påvirker sykdommen kroppen og reduserer ofte den syke personen til passivitet. Pasienten er begrenset av horisonten av sykdommen: avhengig av menneskene som behandler ham, fange av de fire veggene i et rom eller en sykestue, tilbøyelig til å føle seg ubrukelig eller til og med tung for andre … Aktiviteter, produktivitet, suksess og applaus, aktelse og beundring… bli noe blek, fjernt og utilstrekkelig til å tilfredsstille mennesket. Pasienten gjør den konkrete opplevelsen av prekæriteten til sine krefter, av relativiteten til hans kapasiteter, av skjørheten i hans jordiske eksistens.. . Sykdommen rister visse former for pasientsikkerhet, rister ofte deres verdiskala, deres måter å dømme og deres mentalitet på. Det resonerer for ham tiden for en alvorlig krise full av ukjente.

Når ordet kommer til å være uttrykket for ideen, er kroppen det grunnleggende eller grunnleggende språket for personlighet. Alle former for språk gjør ingenting annet enn å forklare grunnlaget for all kommunikasjon som er kroppen. Så lenge kroppens plastisitet er svekket på en eller annen måte, reduseres kommunikasjonsmulighetene og de syke blir tvunget til å akseptere mer og mer ensomhetens is: det begynner å snakke med få mennesker, i kort tid, og ofte om sine egne onder og utsiktene til å unnslippe dem. Blikket er begrenset, som om hypnotisert av sykdommen; har en tendens til å fokusere på i; dialog risikerer å slette seg selv i monologen og soliloquiumet.

Oppsummert kommer sykdommen til å være en trussel og et angrep på menneskets vitale ekspansjon. For dette er det den første holdningen som menn og spesielt kristne tar i møte med sykdommen, er motstand og kamp,[1] som EU-ritualet observerer:

“Ved disposisjon av guddommelig forsyn må mennesket kjempe ivrig mot enhver sykdom og søke med forpliktelse helseskatten, slik at han kan spille sin rolle i samfunnet og i Kirken” (nr. 3).

På de følgende sidene vil den kristne betydningen av sykdommen bli utsatt.

2. Sykdom og synd

St. Skriften lærer oss at mellom synd og sykdom er det et forhold; Faktisk introduserte synden til de første foreldrene døden og dødens forløpere til verden (sykdom, lidelse … ); jf. Gn 2-3. I dette perspektivet manifesterer sykdommen seg på en konkret og tragisk måte situasjonen for fall og skam indusert i historien av synd.

Dette betyr imidlertid ikke at sykdommen alltid skyldes pasientens personlige synder. Unngå å forstå hver sykdom som en straff av skyld for de syke. Dette er hva Ritual of the Anointion of the Sick minner oss om

“Sykdommen, selv om den er nært knyttet til tilstanden til den syndige mannen, kan nesten aldri betraktes som en straff påført ham for sine egne synder (jf. Jo 9, 3). Ikke bare utholdt Kristus selv, som er syndfri, oppfylte det som ble skrevet i profeten Jesaja, sårene i sin lidenskap og deltok i alle menneskers smerter (jf. Er 53, 4s), som det fortsatt fortsetter å lide og lide i sine medlemmer, mer konfigurert til Ham når slått av prøvelser” (nr. 2).

Faktisk brøt synden til de første foreldrene harmonien som eksisterte mellom mennesket og Gud og i mennesket selv. Døden kom så inn i verden, og med det kom dødens forløpere som smerte og sykdom; Slike elementer som vurderes i seg selv, er naturlige for mennesket, men de ville ikke forekomme hvis mennesket forble trofast mot Gud. I dag lider mennesket i avhandlingen fordi han har mistet de to preternaturale gaver, skjenket ham i den opprinnelige rettferdighetens tilstand, som er maktens gaver til ikke å dø og ikke lide. En slik sykdom bør imidlertid ikke assosieres med en slik synd, for faktisk kan sykdommen tillates av Guddommelig forsyn også som rensing eller acrisolation av tro og dyder.

Så langt har vi avslørt sykdommens negative og hatefulle ansikt. Det er imidlertid nødvendig å markere hva som er positivt og verdifullt for mennesket.

3. Besparelsesverdien av sykdommen

Vi vil fremheve to positive aspekter av sykdommen.

3.1. Oppdagelsen av Gud

Det første positive aspektet ved sykdommen er å la pasienten omskalere sine verdier og følgelig oppdage Gud (hvis han ikke kjente ham) eller tilskrive Gud det primale stedet han var ansvarlig for, og at han ikke overdro til ham. Faktisk; Hvis sykdommen kan føre til blasfemi, kan det også få pasienten til å bli klar over at alle skapninger er for små for mennesket, på en slik måte at virkeligheten til Det uendelige eller absolutte gode mer og mer pålegger seg pasienten; Han må eksistere, og det er i ham at mannen vil finne sitt svar.

Det kan sies at sykdommen spiller for pasienten rollen som eksil i Babylon (587-538 f.Kr.) spilte for Israel: det var et hardt og alvorlig slag (Israel ble ydmyket og strippet), men det fikk folket til å reflektere over sitt forhold til Gud; Dette forholdet var ofte hyklersk, for Israel imolava rikelig irrasjonelle ofre i templet med hender farget av mord, tyveri og andre onder; dekket over hans forbrytelser med kappen av bare rituell og legalistisk fromhet. Eksil tok bort fra Israel tempelet og tilbedelsen, som hadde blitt en mulighet for ham til å utøve hykleri. tvang folket til å revurdere sine holdninger til Gud. Fra eksil kom “Israels fattige”, eller “resten av Israel”, som dyrket en religiøs tro mer fokusert på det essensielle og fortrolighet med Gud. Dette var en ny fase i Israels historie. ” Nå kan det samme sies med hensyn til mannen som går gjennom en sykdom; det kan frigjøre deg fra illusjoner eller “avguder”; Det gir ham muligheten til refleksjon og indre modenhet og gir ham en tilbakevending til Gud mer sammenhengende og bestemt; det åpner ofte en ny epoke i pasientens eksistens. Materielle verdier synes å være relativiserte, og Guds absolutte kommer tydeligere til det. Følgelig vil pasientens liv ikke lenger være tilgjengelig rundt penger, suksess, umiddelbare aktiviteter, men vil anta en dimensjon av tilstedeværelse til Gud, tilbedelse og kontemplasjon, i samsvar med St. Pauls ord: “Alt tilhører deg :… verden, livet, døden, nåtiden og fremtidige ting. Alt er ditt. Men du er av Kristus og Kristus er av Gud” (1 Kor 3:21s).

Ved å undersøke sitt liv beviser pasienten deretter sannheten i det greske aksiomet: patosmatos, det vilt lidelse er skole, læring.

3.2. Utfrielse fra synd

Oppdagelsen eller mer bevisst bekreftelse av Gud av en syk person innebærer naturligvis ikke mer energisk å synde, spesielt til pasientens personlige synder. Faktisk består synden av å tilskrive skapningen en verdi som bare Gud konkurrerer med.

Pasienten som forener sin smerte for Kristi smerte på korset og unnfanger kjærlighet til Faderen, renser seg fra egoisme og syndens rester. deltar i Kristi forløsers forsoning. På denne måten er det nyttig for seg selv, fordi den sjenerøse kjærligheten som vekkes av sykdom, sletter restene av synden. Det er også nyttig for andre fordi “en sjel som reiser seg, løfter hele verden” eller fordi den beriker de helliges fellesskap med sin deltagelse i Kristi fortjeneste. Han oppnår det St. Paul sa: “Jeg fullfører i mitt kjød det som mangler Kristi lidenskap for hans legeme, som er Kirken” (Kol 1:29). Ritualet for de sykes anoinsjon sier:

“Ved disposisjonen av guddommelig forsyn må mennesket kjempe ivrig mot enhver sykdom og søke med forpliktelse helseskatten, slik at han kan spille sin rolle i samfunnet og i Kirken, så lenge han alltid er beredt til å fullføre det som mangler i Kristi lidelser for verdens frelse, og venter på utfrielse av skapningen i Guds barns herlighet” (jf. Cl 1, 24; Rm 8, 18-21).

“Det er også de sykes rolle i Kirken, ved deres vitnesbyrd, ikke bare å lede andre menn til ikke å glemme de essensielle og høyere realiteter, men også å vise at vårt jordiske liv må forløses av mysteriet om Kristi død og oppstandelse” (nr. 3).

Vær tydelig på at sykdom og lidelse som sådan eller i seg selv ikke har noen verdi; Derfor vil de bli avskaffet i det definitive livet. Det er viktig å si dette for å holde seg borte fra det kryptiske budskapet all masochistisk holdning. Det er imidlertid nødvendig å erkjenne at, antatt som et uttrykk for kjærlighet til Gud og avvisning av egoisme og synd, blir sykdommen salutary (nettopp i kraft av kjærligheten som den avivas og intensiverer).

Den syke personen som med kjærlighet og overgivelse lever sin sykdom, vitner i verdens øyne om at essensiell menneskelig oppfyllelse ikke er avhengig av besittelse av helse eller materielle varer, men avhenger først og fremst av oppriktig kjærlighet til Gud og for andre. Denne syke mannen illustrerer, på en svært betydelig måte, de fattiges beatitude. Av denne grunn kan de syke bli en profet for friske menn. Faktisk, hvis de syke skylder det sunne muligheten for å overleve og kjempe, er det sunne funnet i den heroiske syke en kraftig stimulans for å fortsette å kjempe. I denne forbindelse ligner de syke “martyren” (vitne til døden). – Hemmeligheten bak de sykes styrke vil alltid være i hans holdning til bønn og offer i Guds hender. Det er i union med Kristus og med Faderen at den syke blir oppmuntret hver dag eller hvert øyeblikk, og dermed følger Formaningen av St. James: Lider noen blant dere et tilbakeslag? Bruk bønn” (Tg 5:13).

Til slutt viser det seg at selv om sykdommen er i strid med menneskets natur og lengsler, kan den forvandles til verdi, forutsatt at den ønskes velkommen i union med Kristus; mister sitt negative eller ødeleggende tegn for å motta det lysende merket av transcendens og frelse. Slik vi forstår, vil en slik forvandling av sykdommen avhenge av holdningen til tro og kjærlighet til pasienten som opprettholdes av Kristi nåde.

Looking for the latest insights

on church and culture?

Get articles and updates from our WEEKLY NEWS newsletter.


Share

Anbefaling

Flere nyheter om dette emnet

Ukens nyheter | Eukaristisk kongress og åpenbaringer

I denne ukens nyheter ser vi mot Nidaros som naturlig er når vi nærmer oss Olsok. Mange er på vei dit, noen med apostlenes hester, men de fleste – meg selv iberegnet – med andre kommunikasjonsmidler. Olsok feires overalt i Norges land, og det gjenspeiles også i denne ukens nyheter. Og når vi er i Norge: p. Ellert Dahl OP er avgått ved døden,  det blir forandringer hos fransiskanerne i Larvik, og speidere på Katarinahjemmet. Ellers: eukaristisk kongress i USA, olympiade i Paris, Biden vs Benedikt XVI, Parolin i Ukraina, åpenbaringer, karmelittene i Lisieux, økumenikk, verdensdagen for besteforeldre, og Fiducia Supplicans, enda en gang.

Mer nyheter

Bidrag etter emne