Skip to content

meningen med livet: Oppsummert

(Spør og svar Magazine, PR 278/1985)

OppsummertDen jødiske psykologen Viktor Frankl, som forsker på oppførselen til unge og amerikanske voksne, verifiserte det høye innholdet av neurose som påvirker dem. Dette faktum er overraskende, hvis vi tar hensyn til teoriene til Sigmund Freud og Alfred Adler, som hevder å være nevrose konsekvensen av ikke-tilfredsstillelse av seksuell appetitt (Freud) eller appetitt for selvbekreftelse (Adler); Faktisk har amerikanske tenåringer og unge mange muligheter til å utføre den ene og den andre appetitten. – Følgelig sier Viktor Frankl at i hvert menneske er det enda en appetitt eller lyst, som, hvis ikke fornøyd, fører til neurose: det er ønsket om mening i livet; Ja, mennesket ønsker ikke bare å bli forstått, men også viscerally forstå meningen med livet. Videre er en slik appetitt ikke fornøyd med forslaget om flyktige eller flyktige verdier, som det er mote eller til og med de av bare menneskelig kjærlighet, men bare bosetter seg ved forslaget om stabile verdier; Nå er disse, ifølge Frankl, Gud (som ikke har noen begynnelse eller slutt), ånden (som ikke går i oppløsning), evigheten (evighet eller uavbrutt i dag).

Frankls lære, som ikke er kristen, men snakker strengt som psykoterapeut, er svært viktig for kristne. De er kalt til å bekrefte sin overholdelse av troens verdier og oversette dem til sammenhengende liv for å møte ikke bare deres personlige lengsler, men for å gi verden en tjeneste… tjeneste som faktisk ingen terapeut, med bare vitenskapelig kunnskap, kan gi.

***

Viktor Frankl er en jødisk psykolog og psykiater født i Østerrike. Han ble forfulgt av nasjonalsosialismen, som stengte ham inne i konsentrasjonsleiren Auschwitz, hvor han klarte å unnslippe i live. Han bodde deretter i USA, hvor han underviser og forsker som universitetsprofessor. Han er æresprofessor ved universiteter i flere land. Han har skrevet et dusin bøker om mennesket, blant annet: “Mann på jakt etter mening”, “Psykoterapi og mening av livet”, “Psykoterapi og eksistensialisme” … Viktor Frankl var etterfølgeren til Sigmund Freud i psykiatriens leder ved Det medisinske fakultet ved Universitetet i Wien og er skaperen av den psykoterapeutiske metoden kalt “Logotherapy”.

Det er nettopp dette opprinnelige aspektet av Viktor Frankl som vil interessere oss på de følgende sidene.

Denne artikkelen er basert strengt på presentasjonen av Viktor Frankl av Fr. Frankl. John Mohana i sin bok “Guds utvalgte”, Ed. Loyola 1984, s. 109-123. – I neste artikkel vil vi analysere direkte emner fra boken “Psykoterapi og mening av livet” av Viktor Frankl.

1 . Viktor Frankls avhandling

1 .1 . Ønsket om mening i livet

Viktor Frankl studerte amerikansk kultur, preget av puerocentrisme eller barnepass.

Han fant blant annet at selv om amerikansk ungdom står fritt til å praktisere sex, er graden av nevrotikere blant amerikanske borgere veldig høy. Faktisk er seksuell trakassering i USA fritt opplevd av unge mennesker; ønsket om nytelse er tilfreds i amerikanske unge menn og kvinner. Ifølge freudianske oppfatninger er neurose produktet av kjønnsundertrykkelse; seksuell frustrasjon er en sykdomsutløsende mekanisme. Det var det som fikk Viktor Frankl til å spørre hvordan nevrosen til så mange mennesker som var fri til å praktisere sex, ble forklart.

Videre fant den samme forskeren at i USA impulsen av selvbekreftelse eller vilje til å kunne finne bred prestasjon og tilfredshet; unge får sjanser som ungdom fra andre land ignorerer. Ifølge Alfred Adler stammer neurose fra frustrasjonen av personlig selvbekreftelse; det er en personlighetssykdom hvis impuls av selvbekreftelse eller hvis vilje til makt er undertrykt.

Frankl spurte deretter: hvordan forklarer de mange tilfellene av neurose i USA om ungdom liker seksuell frihet, profesjonelle garantier og

sosiale fasiliteter? Med andre ord: Hvis ønsket om glede og ønsket om makt oppfyller din tilfredshet, hvordan kan vi forstå at nevrosetilfeller er squeeathing blant unge amerikanere?

Den østerrikske forskeren svarte: den eksistensielle tomheten og angsten som påvirker mennesket stammer ofte fra en annen frustrasjon, ikke tatt i betraktning av Freud og Adler; Frankl sa faktisk at i hver mann er det også en “vilje til mening” eller et ønske om å vite meningen med livet, hvorfor og hva man skal leve for. Et slikt behov for mening av livet er en spesielt menneskelig impuls, forankret i de dypeste lagene i psyken.

Irrasjonelle dyr eksisterer som menn. Men bare menn ønsker å vite hvorfor de eksisterer og hva de eksisterer for; de ønsker ikke bare å bli forstått, men også å forstå livet; en slik ambisjon er medfødt, ugjennomtrengelig og usammenhengende. Som et resultat, hver gang det slutter å bli deltatt, går inn i frustrasjon og forårsaker neurose, … neurose som Viktor Frankl kaller noogen (av nous, ånd), for det stammer til slutt fra det faktum at mennesket er mer enn materie; Den er utstyrt med en åndelig sjel, som er i stand til å stige over øyeblikkssituasjoner og søke hvorfor eller store premisser for hver betinget virkelighet.

Det er mangelen på respons på fornuften vil som forklarer mange av selvmordssakene i vår tid. I 1978 var det 14 600 selvmord av unge mellom 17 og 20 år i Frankrike; alle etterlot tegn på at de hadde mistet sin følelse av eksistens. Det er ikke nok for foreldre å kurere denne typen neurose. For dette er grunnen til at slagordet allerede er overvunnet: “Elsk barnet ditt, og du vil levere ham fra neurose”; foreldre må også presentere for sine barn meningen med livet.

1.2. Stabile og stabile verdier

Viktor Frankl, i sin forskning, oppdaget senere at meningen med livet bare avsløres når mennesket finner stabile verdier. Det er alt du kan forstå. Usikrede verdier og passasjerer forhindrer ikke usikkerhet; Når de går, forsvinner det som så ut til å gi mening til livet.

Det er mange eksempler på flyktige verdier, der mennesket kan villedende søke svaret på sine medfødte ambisjoner:

Slik er forbruksvarer, som alltid erstattes av andre, “mer moderne” eller “mer funksjonelle” varer. Slike er også herlighet, makt, prestisje, som ikke alltid varer, men har sine faser. Dette er også sensuell nytelse, fordi kroppen og følsomheten falmer og oppløses. Selv menneskelig kjærlighet har karakteren av finitude og begrensning.

Etter denne analysen kom Viktor Frankl til den konklusjon at tre er stabile verdier som er i stand til å gi mennesket meningen med livet: Gud (som ikke har noen begynnelse eller slutt), ånden (som ikke oppløses eller forsvinner), evigheten (som betyr evighet eller ikke-sjanse).

Mental helse krever oppdagelsen av disse tre stabile verdiene og deres overholdelse. Når Frankl prøvde å bruke freudiansk psykoterapi (som antar å være bare seksuell bakgrunns neurose) eller adleriana (som tilskriver neurose til ikke-oppnåelse av selvbekreftelse), mislyktes det. Siden du har laget en ny psykoterapisk metode – logoterapi – som prøver å få pasienten til å oppdage stabile verdier, i stand til å insating ham. Ifølge Frankl svikter legen som ikke hjelper pasienten til å finne meningen med livet og oppdage stabile verdier i sin misjon. – Wilfried Daim, Frankls disippel, går så lenge han sier at «psykoterapeuten som ikke installerer i pasienten Guds konflikt (først av stabile verdier), frigjør ham ikke fra nevrose».

Frankls konklusjoner, som bare snakker som psykolog og psykolog som ikke er knyttet til kristendommen, er svært signifikante; konvergere med innholdet i det kristne budskapet. Derfor bekvemmeligheten av en refleksjon om emnet.

2. Reflekterende…

Viktor Frankls avhandling kaller kristne sterkt på to nivåer:

1) Til alle den østerrikske psykologen minner om at verdiene proklamert ved tro er de eneste som er i stand til å svare på mannen. St Augustine ( 430) sa godt, etter å ha turnert noen skoler av filosofi i sin tid: “Herre, du har gjort oss for deg, og rastløs er vårt hjerte til det hviler i deg” (Conf. I 1). Konfrontert med skredet av materialistiske forslag om å svare på dagens mann, er åndelige varer – av mange kanskje som bare poetiske og inkonsekvente – de eneste verdiene som er i stand til å tilfredsstille menneskets dypeste lengsler. Dette er godt forstått: ethvert løfte om forbigående lykke kan bare skuffe mennesket, hvis ambisjoner vender seg til uendelig lykke; Uansett hva godt det går gjennom, uansett hvor fascinerende det måtte være, er for lite for menneskets kapasitet.

2) Spesielt anbefaler konklusjonene fra den østerrikske psykologen oppgaven til prester og religiøse som, i tillegg til skjending av alle sine liv til tjeneste for definitive verdier, søker å overføre dem til sine brødre og søstre. Viktor Frankl, selv om han ikke er kristen, appellerer til tjeneste for religiøse pastorer, og dømmer at Guds tjener er spesielt akkreditert for å formidle til menneskeheten forestillingen om stabile verdier. Psykoterapeuten kan ikke gjøre dette alene.

Denne bekreftelsen fra Mr. Frankl belyser det som vil bli kalt “identitetskrisen” til visse religiøse. Faktisk kan noen av disse, dømmer at den moderne verden har dekristianisert og materialisert seg nesten helt, være tilbøyelige til å tro at de ikke lenger har en funksjon å spille i vår tid, fordi religiøse verdier ville være på et stort lavt nivå. Alle som trodde det ville bli bedratt, kanskje indusert av fort og overfladiske meninger om falske “profeter”. – I dag er religiøse like presserende og nødvendige som alltid. Noen, ved sitt ord og sin handling, prøver å vekke i sine brødre forestillingen om de stabile verdiene som mennesket ble skapt for. Det er de som forkynner og underviser i troens sannheter i sin uvaskulære renhet eller med all styrken til transcendentalen som impregnerer dem. Andre søker å leve i kontemplativ stillhet og i klosteret av disse stabile verdiene, praktisk talt demonstrere for sine brødre og søstre at slike verdier kan fylle livet til en skapning og kommunisere til den fred, lykke og frihet som verden ikke er i stand til å gi (jf. Jo 14:27); fordi de trofast lever sitt kontemplative kall, er de et tegn og vitne for sine medmennesker, … tegn som indikerer meningen med livet, … tegn på at de til og med taler til par, og hjelper dem å leve sitt konjugale liv mer kristent (som er et permanent nadverd).

I den materialistiske tidsalderen vi lever i, vitne til så mange tilfeller av eksistensiell neurose, er Viktor Frankls lære absolutt et lys og en løsning for mange av dem som sliter med angst og fortvilelse.

Looking for the latest insights

on church and culture?

Get articles and updates from our WEEKLY NEWS newsletter.


Share

Anbefaling

Flere nyheter om dette emnet

Mer nyheter

Bidrag etter emne