...Skip to content

Lærdom fra juleevangeliene

Juleevangeliene i de fire julemessene viser Messias’ jødiske røtter, Guds virke i verdenshistorien og Ordet som ble kjøtt. George Weigel peker på hvorfor dette gir håp og retning i vår tid.
Meld deg på vårt nyhetsbrev her

Lærdom fra juleevangeliene

De fire julemessene i Det romerske missale — vigiliemessen, midnattsmessen, messen ved daggry og messen på juledagen — gir fire evangelietekster med hver sin vektlegging. Samlet peker de på Messias’ jødiske røtter, Guds virke i verdenshistorien og Ordet som ble kjøtt.

Av George Weigel, 27. desember 2025

Det romerske missale gir fire ulike messetekster til feiringen av Herrens fødsel: «Vigiliemessen», «Midnattsmessen», «Messe ved daggry» og «Juledagsmessen». Evangelietekstene i disse messene lærer oss viktige ting i julen 2025.

Vigiliemessen (Matt 1,1–25): Messias og Israels historie

Evangeliet i vigiliemessen (Matt 1,1–25) rommer evangelistens «slektsregister over Jesus Kristus, Davids sønn, Abrahams sønn», og avsluttes med fortellingen om Josefs syn av engler og hans beslutning om å bøye sin vilje for Guds plan: å ta den gravide Maria til ekte, «for barnet som er unnfanget i henne, er av Den hellige ånd» — barnet som «skal frelse sitt folk fra deres synder».

Ved å kalle Jesus «Kristus», og ved å plassere ham fast i det jødiske folks historie — summen av slektsledd er “fjorten … fra Abraham til David, fjorten ledd fra David til bortføringen til Babylon og fjorten ledd fra bortføringen til Babylon og fram til Kristus» — understreker evangelisten at Jesus fra Nasaret ikke kan forstås rett om han ikke forstås slik han forsto seg selv, og slik hans første etterfølgere forsto ham: som oppfyllelsen av det messianske håpet som det jødiske folket bar gjennom frelseshistoriens første stadier.

I dag, når antisemittismens giftige damper forgifter offentligheten og også synes å påvirke grupper av unge katolikker (red.anm. forfatteren referer til amerikanske forhold), lærer evangeliet i julevigilien oss en avgjørende leksjon som troende kristne har kjent helt siden Markion-kjetteriet ble fordømt for 1 881 år siden: Jesus var av Abrahams ætt, og kristendommen kan ikke rives løs fra sine jødiske røtter uten at troens byggverk undergraves på fatal måte.

Midnattsmessen og messen ved daggry (Luk 2,1–14; 2,15–20): Frelsen i verdenshistorien

Evangeliene i midnattsmessen og ved daggry er hentet fra Lukas’ barndomsfortelling (Luk 2,1–14 og Luk 2,15–20), som — ikke minst takket være Georg Friedrich Händels Messias — for mange er blitt den klassiske fortellingen om juleevangeliet.

Der Matteus’ slektsregister plasserer Jesus i Israels folks historie, plasserer Lukas ham i midnattsmessens evangelium i verdenshistoriens brede sammenheng:

«Det skjedde i de dager at det gikk ut befaling fra keiser Augustus om at hele verden skulle innskrives i manntall. Denne første innskrivningen ble holdt mens Kvirinius var landshøvding i Syria. Og alle dro av sted for å la seg innskrive, hver til sin by. Josef dro da fra byen Nasaret i Galilea opp til Judea, til Davids by Betlehem, siden han var av Davids hus og ætt, for å la seg innskrive sammen med Maria, som var lovet bort til ham, og som ventet barn.»

Her er det to viktige lærdommer.

Den første er at frelseshistorien utfolder seg innenfor verdenshistorien — og i realiteten gir verdenshistorien dens sanne mening. Historien er ikke tilfeldig; historien går et sted hen, mot oppfyllelsen av Skaperens hensikt. Og ved historiens ende får Skaperen det han fra begynnelsen ville: det nye Jerusalem (Åp 21,2), den evige fullendelsen av «Davids by» i tiden uten tid — livet i lyset og kjærligheten hos den tre ganger hellige Gud.

Den andre lærdommen er at Gud virker mildt, ja, gåtefullt, gjennom mennesker og hendelser i verdenshistorien for å virkeliggjøre sin plan. Da keiser Augustus telte opp skattegrunnlaget i denne «første registreringen», ante han ikke at han dermed la til rette for at Den lovede, slik profetiene hadde sagt, skulle bli født i Davids by.

Slik skjedde det: en påminnelse om hvor krevende det er å lese tidens tegn. Det samme understrekes i messen ved daggry, når de første vitnene til Messias’ fødsel ikke er de store og de mektige, men de ydmyke hyrdene.

Juledagsmessen (Joh 1,1–18): Ordet som ble kjød

Evangeliet i messen på juledag gir oss Det nye testamentets tetteste — og samtidig mest lyriske — teologi: prologen til Johannesevangeliet (Joh 1,1–18). Her identifiseres den jødiske Messias som gjenløser hele historien, med «Ordet», Treenighetens andre person, «gjennom hvem alt er blitt til».

Hva er lærdommen? I en mer og mer irrasjonell verden må vi holde fast ved den bibelske påstanden om at Gud har lagt en fornuftig orden i verden og i oss: sannheter vi kan kjenne ved åpenbaring og fornuft; sannheter som viser veien til et rett liv; sannheter som baner den kongelige vei til helliggjørelse og salighet.

«Ordet ble kjøtt og tok bolig blant oss … fullt av nåde og sannhet.» Der ligger vårt håp — og grunnen til julegleden.

Denne saken ble først publisert av National Catholic Register, en del av EWTN News, og er oversatt og tilpasset av EWTN Norge.

Meld deg på vårt nyhetsbrev 

Hver fredag sender vi ut vårt nyhetsbrev


Flere nyheter om dette emnet

Hjelp oss å spre evangeliet i Norge!

Med din hjelp kan vi nå enda flere i Norge med evangeliet. Moder Angelica sa at vi skal prøve på det umulige, så Gud kan gjøre det mulig. Hver dag når vi tusenvis av mennesker fra Haramsøya, noe som skulle være umulig. Dette kan vi bare gjøre takket være din gave. Støtt EWTN Norge – St. Rita Radio i dag.