Ild er jeg kommet for å kaste på jorden – ny bok av Fr. Elias Carr
AV Olav Hovdelien, 8. januar 2025
Fr. Elias Carr gav nylig ut en bok som fortjener mange lesere og mye oppmerksomhet også blant norske lesere. Fr. Elias er augustinerkorherre og tilknyttet Stift Klosterneuburg i Østerrike, hvor han nå tjenestegjør som Kämmerer. For mange norske katolikker er han kjent fra sin tid som prest i St. Paul menighet i Bergen. Tittelen på boken er I Came to Cast Fire. An Introduction to René Girard, og boken er publisert på biskop Robert Barrons velrennomerte Word on Fire Catholic Ministries. Boktittelen er hentet fra Lukasevangeliet kapittel 12, vers 49, og viser om hva som skal skje når Menneskesønnen kommer, den dagen Jesus «skal komme igjen i herlighet for å dømme levende og døde», og opprette et rike som skal «være uten ende», som det står i Den nikenske trosbekjennelsen.
Boktittelen angir naturlig nok hva boken handler om. Det er snakk om en introduksjon til forfatterskapet og ideene til den fransk-amerikanske filosofen og litteraturteoretikeren René Girard (1923-2015), som selv var overbevist om at vi lever i en apokalyptisk tid. Girard hører nok ikke med til de enklest tilgjengelige teoretikerne man kan gå i gang med å lese, men nå får vi nå heldigvis utmerket hjelp av introduksjonsboken til Fr. Elias. Girard har uansett høstet stor akademisk anerkjennelse for sitt forfatterskap. Hans ry som tenker vokste i takt med de mange bøkene han utgav. I 2005 ble han valgt inn i Académie française som en av de førti «udødelige». Dette er den høyeste utmerkelse en fransk akademiker kan motta.
Boken til Fr. Elias Carr inneholder flere selvbiografiske avsnitt, blant annet et der han forteller om hvordan han kom over den første boken han leste av Girard: «La meg fortelle deg om den dagen livet mitt ble forandret.» Fr. Elias beskriver så hvordan han gikk og kikket litt på måfå i en bokhandel i Washington DC, i nærheten av the Catholic University of America, i et område som noen ganger omtales som «lille Roma» eller «lille Vatikanet». Dette var den vanlige måten å finne frem til interessante bøker på i tiden før amazon.com og netthandel ble innført. Og der i bokhandelen kommer han så over René Girards bok I See Satan Fall Like Lightning. Dette funnet skulle, ifølge hans egen fremstilling, komme til å bli retningsdannende for Fr. Elias både i åndelig og akademisk forstand.
René Girard ble født 25. desember 1923 i Avignon i Frankrike, og døde 4. november 2015 i Stanford i California, og omtales som historiker, litteraturviter og filosof tilhørende den filosofiske antropologiske skole. Girard var en kontroversiell tenker, både på den måten at han ofte stilte seg kritisk til moderne filosofi, og ved at han gav til kjenne tydelig uttalte kristne standpunkter i sitt faglige forfatterskap. Det er ikke alltid like enkelt å forholde seg til for sekulære lesere.
Sentralt i dette forfatterskapet står begrepet «mimesis», som kan oversettes med herming eller etterligning, og begrepet «syndebukkmekanisme», som handler om en form for rituell utstøtelse, som ifølge Girard kjennetegner alle kulturer og samfunn. Det handler om ofringen av den ene til det beste for de mange. Antropologer, ikke minst i Girards generasjon, har gjerne vært opptatt av å utforske hva som er felles og allment ved menneskelige kulturer, både historisk og aktuelt, for derved å utforske hva som er genuint menneskelig.
Fr. Elias leser Girard som en dypt katolsk og profetisk forfatter. Dette fremkommer tydelig i presentasjonen av den antropologiske lesningen av evangeliene i Bibelen som Girard gjør rede for i en av sine bøker. Her i evangeliene gjenfinner den fransk-amerikanske teoretikeren den genuine opphevelsen av syndebukkmekanismen. Dette skjer på den måten at Jesu spontane nestekjærlighet, som fører til at han korsfestes og dør, bringer hele det religiøse maktapparatet i vanry. Dermed oppstår det en ny virkelighet, som vi så kan få del i som kristusvitner og etterfølgere, med alt dette innebærer. Fr. Elias knytter an til Paulus’ brev til kolosserne (3:9-11) når han skal vise hva dette handler om:
«For dere har kledd av dere det gamle mennesket og dets gjerninger og iført dere det nye, det som blir fornyet etter sin skapers bilde og lærer ham å kjenne. Her er ikke greker eller jøde, omskåret eller uomskåret, barbar, skyter, slave eller fri. Nei, Kristus er alt og i alle.»
«Jesus eksisterer i perfekt mimesis med sin evige far, som han er den perfekte avbildning av», skriver Fr. Elias, med henvisning til Kolosserbrevet 1:15, før han fortsetter slik:
«Forløsningens mysterium er et fellers verk utført av Faderen, Sønnen og Ånden – en mektig og overveldende gjerning utført gjennom full deltagelse av hver av de tre personene i treenigheten.» (min overs.)
Det finnes mange bøker om René Girard og hans forfatterskap og tenkning, men få som har som målsetning å snakke til hjertet heller enn til hodet, skriver Luke Burgis i et forord til I Came to Cast Fire. Ifølge Burgis er det nettopp dette Fr. Elias Carr gjør i sin introduksjonsbok til Girard. Det grunnleggende premisset for en slik tilnærming er en forståelse av Girard som en genuint åndelig forfatter. Det er da også en slik forståelse som gjør ham mest interessant for katolske lesere.
Olav Hovdelien har en doktorgrad i religionssosiologi og arbeider ved OsloMet – storbyuniversitetet