Skip to content

Historier fra Maram | Jesu Hjerte og kjærlighetens kraft

Historier fra Maram er skrevet av Pål Johannes Nes og lest av Erika Eva Nes. Historiene er god natt-historier som vi lager for våre barn. Vi håper de kan være til glede for andre også. Illustrasjonene er laget ved hjelp av AI.

Jesu Hjerte og kjærlighetens kraft

I denne episoden tar vi deg med til øya Maram, hvor søstrene Rita og Sunniva oppdager en hjerteformet stein ved fjæra. Dette funnet leder dem til en rørende samtale med mamma om Jesu hjerte og betydningen av hans kjærlighet. Gjennom en varm fortelling lærer jentene om Guds uendelige kjærlighet og hvordan de kan vise denne kjærligheten i hverdagen. Episoden avsluttes med en hjertevarmende familie bønn før leggetid, som minner oss alle om at Guds kjærlighet alltid er med oss.


Det var en vakker, solrik ettermiddag på øya Maram. Rita og Sunniva lekte ved fjøra, og som alltid fant de noe spennende når de løftet på steiner og undersøkte små dammer.

“Se, Rita! Jeg fant en stein som ser ut som et hjerte!” ropte Sunniva begeistret.

“Den er så fin, Sunniva! Vet du hva? Det minner meg om Jesu sitt hjerte, som vi snakket om på første kommunionsundervisning. Mamma kan sikkert fortelle en historie om det til oss,” svarte Rita.

Steinen jentene fant i fjøra

De løp hjem til huset hvor mamma satt på verandaen og leste en bok. Rita holdt steinen opp og smilte bredt.

“Mamma, Sunniva fant en hjerteformet stein, og det fikk meg til å tenke på Jesu hjerte. Kan du fortelle oss om det?” spurte Rita.

Mamma la boken til side og smilte varmt til jentene. “Selvfølgelig, jenter. Kom og sett dere her. Jeg skal fortelle dere om Jesu hjerte og hva det betyr.”

Mamma begynte å fortelle mens jentene satt forventningsfullt og lyttet.

“Jesu hjerte er et symbol på Guds uendelige kjærlighet til oss. Det viser hvor mye Jesus elsker og bryr seg om alle mennesker. En gang, for mange år siden, viste Jesus sitt hjerte til en nonne som het Margareta Maria Alacoque. Han sa at hans hjerte brant av kjærlighet til alle mennesker, og han ønsket at vi skulle vite hvor mye han elsket oss.”

Margareta Maria Alacoque får se Jesu hjerte

“Elsker Jesus oss alle sammen?” spurte Sunniva.

“Ja, Sunniva. Jesus elsker oss alle, uansett hvem vi er eller hva vi har gjort. Hans kjærlighet er alltid der for oss, og den er uendelig,” svarte mamma.

“Hva betyr det å elske med hele hjertet, slik Jesus gjør?” spurte Rita.

“Det betyr å elske ubetinget og å være villig til å ofre seg selv for andres skyld. Jesus viste oss dette gjennom sitt liv og sin død på korset. Han ga sitt liv for oss, så vi kan ha evig liv,” forklarte mamma.

Mamma fortsatte, “Vi kan også vise Jesu kjærlighet i vårt daglige liv. Når vi er snille mot hverandre, hjelper dem som trenger det, og tilgir dem som har gjort oss vondt, viser vi Jesu hjerte.”

“Så når jeg deler leker med vennene mine, viser jeg Jesu kjærlighet?” spurte Sunniva.

“Ja, akkurat, Sunniva. Små handlinger av godhet og kjærlighet hver dag viser Jesu kjærlighet til verden,” bekreftet mamma.

“Jeg vil prøve å vise Jesu kjærlighet hver dag. Det kan være vanskelig noen ganger, men jeg vet at det er verdt det,” sa Rita bestemt.

“Det var utrolig fint sagt, Rita. Vi kan alle prøve å leve som Jesus og vise hans kjærlighet til andre,” sa mamma og ga dem en klem.

På kvelden, etter at de hadde spist middag og forberedt seg til å legge seg, samlet familien seg til bønn.

Mamma startet bønnen med å si, “I Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn, amen.”

“Kjære Gud, takk for at du sendte Jesus til oss for å vise oss din kjærlighet. Hjelp oss å vise Jesu kjærlighet til alle vi møter. Beskytt pappa på hans reise og gi oss alle en god natt. Amen,” ba mamma.

“Amen,” sa Rita og Sunniva i kor.

Mamma bøyde seg ned og kysset dem på pannen. “God natt, mine kjære. Husk at Guds kjærlighet alltid er med oss.”

“God natt, mamma. Takk for historien,” sa Rita mens hun krøp under dyna.

“God natt, mamma. Jeg skal drømme om Jesu hjerte,” sa Sunniva og smilte.

Og med det, sovnet Rita og Sunniva trygt, fylt av tanken på Jesu kjærlighet som alltid er med dem, uansett hvor de er.

Meld deg på vårt nyhetsbrev 

Hver fredag sender vi ut vårt nyhetsbrev


Flere nyheter om dette emnet

Hjelp oss å spre evangeliet i Norge!

Med din hjelp kan vi nå enda flere i Norge med evangeliet. Moder Angelica sa at vi skal prøve på det umulige, så Gud kan gjøre det mulig. Hver dag når vi tusenvis av mennesker fra Haramsøya, noe som skulle være umulig. Dette kan vi bare gjøre takket være din gave. Støtt EWTN Norge – St. Rita Radio i dag.