Mens pave Frans fortsetter sitt utrettelige virke mot dødsstraff, Har Det pavelige akademi for livet kommet med en uttalelse som setter døren på gløtt for aksept av eutanasi. Forrige måned publiserte akademiet «et lite leksikon om livets sluttfase», et dokument som foreløpig bare foreligger på italiensk, med den hensikt å klargjøre terminologi og begreper når det gjelder etiske avgjørelser for mennesker som står overfor terminale sykdommer eller pågående tilstander med hjerneskade eller funksjonshemning.
«Det lille leksikonet» argumenter for at det å gi mat og vann til mennesker under slike forhold kan anses som en ‘aggressiv’ eller ‘ekstraordinær’ behandling, og derfor må holdes tilbake. Dette har møtt møtes kritikk. Kunstig ernæring kan sidestilles med mating med skje hvis en person ikke selv er i stand til å spise, sier en. Er det også aggressiv behandling?
Men like mye som innholdet i «det lille leksikonet», stilles det også spørsmål ved prosedyrene. Hvem er det egentlig som uttaler seg her?
Det pavelige akademi for livet ble startet av pave Johannes Paul II og var ment å ivareta mennesket mot alt som truer menneskelivet og fremme Kirkens lære om livets verdighet og ukrenkelighet i alle faser fra unnfangelse til naturlig død. Det har i dag fått en annen profil.
Pave Frans reviderte i 2016 akademiet, og oppfordret til et mye bredere oppdrag, med sikte på «en autentisk ‘humanøkologi’, som kan bidra til å gjenopprette den opprinnelige balansen i skaperverket mellom mennesket og hele universet».
Siden den gang har organisasjonen, som ledes av erkebiskop Vincenzo Paglia, vært involvert i flere kontroverser, blant annet om publikasjoner og uttalelser fra enkelte medlemmer som synes å utfordre den katolske læren om seksualitet og bioetikk.
Og kilder i Vatikanet har fortalt The Pillar at mange medlemmer av akademiet, som ble utnevnt av pave Frans i 2016, faktisk aldri har blitt konsultert om akademiets virksomhet og publikasjoner i løpet av den tiden de har vært medlemmer, eller i det hele tatt blitt holdt informert. I praksis, sier kildene, blir de faktiske medlemmene av organet – som for det meste består av akademikere over hele verden – ikke konsultert om dokumentene og uttalelsene som publiseres av det sentrale kontoret, inkludert det nå omstridte «Lille leksikon».
Av de kritiske spørsmål som stilles er:
«Hvem er det de hjelper?», «Hvordan tjener alt dette Kirken?» «Er Det pavelige akademi for livet i det hele tatt en global katolsk tenketank, eller har «akademiet» bare blitt tre funksjonærer i Vatikanets klær?»
Fra The Pillar.
Denne saken ble første gang publisert på EWTN.no i Ukens nyheter med sr Anne Bente Hadland
Ukens nyheter kommer hver fredag på EWTN.no. Sakene er redigert av sr. Anne Bente Hadland. Send oss gjerne tips om store og små nyheter på epost post@ewtn.no.
Følg sr. Anne Bente på X, les hennes blogg, og lytt til henne i podkasten “Søsterpodden.”