Skip to content

På besøk hos Maria: Hellige steder som er viet til Vår Frue

De troende søker til Maria for å få hennes trøst og forbønn, og pilegrimsvandringer til Mariahelligdommer kan være en stor åndelig opplevelse.
«Maria er den beste forbeder». Mariaalteret i rosenkranshelligdomskirken St. Dominic's i London. Foto: pater Lawrence Lew, OP

På besøk hos Maria: Hellige steder som er viet til Vår Frue

Av Joseph Pronechen, redigert og oversatt av Eli Åm, 17. september, 2024, 05:00
Meld deg på vårt nyhetsbrev her

De troende søker til Maria for å få hennes trøst og forbønn, og pilegrimsvandringer til Mariahelligdommer kan være en stor åndelig opplevelse. Noen dager kommer det spesielt mange pilegrimer, for eksempel på vår hellige mors fødselsdag den 8. september, forteller Chelsey Hare, kommunikasjonsdirektør ved National Shrine of Our Lady of Champion i Champion, Wisconsin. «Helligdommen har vanligvis et økt antall pilegrimer på Marias festdager – hennes fødsel, Jomfru Marias opptagelse i himmelen og Den ubesmittede unnfangelse. De kommer for å feire og hedre disse vakre øyeblikkene i Jomfru Marias liv og føle seg nær henne på de hellige stedene som er viet til henne.» 

Ved den nasjonale helligdommen Vår Frue av Czestochowa i Doylestown Pennsylvania har pater Maksymilian Ogar erfart at det samme er tilfelle. 

Fornyelse av troen
P. Ogar forteller at folk gjerne legger igjen en votivgave som takk for at de er blitt bønnhørt, et eksempel er mannen som la igjen krykkene sine etter å ha opplevd å bli helbredet. «Det er et vitnesbyrd om miraklene Vår Frue har forårsaket ved å gå i forbønn for de som har bedt til henne», forklarer fader Ogar. Ved den opprinnelige helligdommen til Vår Frue av Czestochowa i Polen, 4 300 kilometer unna, er det også mange referanser til mirakler som har skjedd på Vår Frues forbønn. 

Vår Frue av Częstochowa | Public domain

«Pilegrimsreiser til helligdommer bidrar til å fornye troen vår», forklarer fader Donald Calloway fra presteordenen «Marians of the Immaculate Conception». Hans eget ordenssamfunn driver The National Shrine of The Divine Mercy i Stockbridge, Massachusetts, som også er et populært pilegrimsmål. 

Dominikanerpresten Lawrence Lew, generalpromotør for Den hellige rosenkrans over hele verden, er også tidligere rektor for helligdommen Vår Frue av Rosenkransen i London katolske bispedømme, som daglig tar imot troende pilegrimer. «Rosenkranshelligdommen i London er et tilfluktssted i en hektisk og stressende storby for mange som kommer for å søke Gud, Vår Frues moderlige omsorg eller som rett og slett tørster etter skjønnhet», sier han til National Catholic Register. Helligdommen er også en menighetskirke, og de som kommer hit blir næret av den vakre arkitekturen, liturgien og bønnelivet som dominikanerbrødrene tilbyr. Han kjenner mange som er blitt slått av denne skjønnheten, og som senere enten er blitt katolikker eller har vendt tilbake til troen. 

«Vi drar på pilegrimsreise til helligdommer og hellige steder for å vise Gud, Vår Frue eller en helgen den ære og ærbødighet som tilkommer dem, eller til og med for å takke for de hellige gjenstandene som er knyttet til dem, og som kan være redskaper for frelsende nåde, som for eksempel den hellige rosenkransen», sier han videre til The Register. «Vi gjør det som en personlig kjærlighets og hengivenhetshandling, en fromhets- eller takksigelseshandling, eller noen ganger som oppreisning og bot. Mange mennesker drar også på pilegrimsreise til helligdommer for å søke guddommelig nåde, for å oppfylle et hellig løfte, eller rett og slett for å utdype sin kunnskap om troen eller om en bestemt helgens liv og kall.» 

En pilegrimsferd kan gjøre en forskjell i den troendes åndelige reise. Mange mennesker og mange helgener har opplevd øyeblikk av omvendelse gjennom å besøke en helligdom, forklarer dominikaneren. 

Statuen av Den kronede jomfru står på Rosenkransplassen ved «Basilique Notre-Dame du Rosaire» (Rosenkransbasilikaen) i Lourdes.
Foto: P. Lawrence Lew, OP 


P. Lawrence forteller videre hvordan en baptist fra sørstatene, som i flere tiår hadde vært gift med en katolikk, på sin siste pilegrimsreise kunngjorde at han nå endelig var overbevist om at han burde bli katolikk, og at han hadde bestemt seg for å gjøre det når han kom hjem. Hans kone hadde bedt for hans konversjon i mange år, og han hadde fulgt henne til messe mange søndager. 

P. Lew beskriver hva som så skjedde: «På denne pilegrimsreisen besøkte vi de hellige stedene der flere av de engelske martyrene var blitt henrettet under reformasjonen fordi de bekjente seg til den katolske tro og var villige til å lide og dø for eukaristien og sakramentene. Beveget av deres modige vitnesbyrd og av samtalene og prekenene han hørte på denne pilegrimsferden, kunne han til slutt si ja til Guds kall om å gå høyere opp. Gud kaller oss alle til å ta del i hans evige festmåltid, og noen ganger hjelper det å besøke en helligdom for å høre dette kallet tydeligere.» 

Pilegrimsferden
Rosemary Vander Kelen fra Luxembourg i Wisconsin har vært på pilegrimsreiser til Maria-helligdommer som Knock og Lourdes, og har en spesiell hengivenhet for Vår Frue av Champion i Wisconsin. Hun vokste opp i nærheten av helligdommen som først var kjent som Vår Frue av god hjelp. Hun forteller til Register at hun alltid har vært fascinert av dette stedet, også da hun var barn. «Jeg følte meg tiltrukket av Den hellige ånd og av vår hellige mor», sier hun. 

Vår Frue av Champion-helligdommen i Wisconsin; øverst til høyre familien Madden.
Foto: Emma Follett photos

Også i Wisconsin oppfordrer prest og forfatter pater Edward Looney folk til å dra på pilegrimsreise til Maria-helligdommer, og han er selv en ivrig pilegrim til disse stedene. Hans siste bok  Places of Grace, handler om ulike helligdommer. «Jeg hører så mange historier om mennesker som har besøkt en Maria-helligdom, der de har bedt og mottatt en nådegave», sier han til Register. «Mange av disse helligdommene eksisterer nettopp av den grunn. Historisk sett og gjennom vitnesbyrd vet vi bare at dette er kraftfulle steder.» 

Vår Frue av La Leche-helligdommen.
Foto: Jared, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Fader Looney bemerket at noen helligdommer har en spesiell nåde forbundet med seg. «Den som drar til Champion blir kanskje kateket. Adele Brise, som fikk Maria-åpenbaringer i 1859 fikk et kall på dette stedet til å undervise i troen.  Den som oppsøker Vår Frue av La Leche og har problemer med å få barn, kan kanskje få hjelp til dette. Mange har født barn etter at de har bedt der.» 

Det er noen helligdommer han besøker regelmessig. Champion er ett av dem, og Lourdes er et annet. En gang i året reiser han til Vår Frue av La Leche i St. Augustine i Florida. «Det at folk har bedt der før meg, at folk kommer til å be der etter meg, og at jeg er en del av denne rike arven og tradisjonen, gjør en slik reise til noe helt spesielt. Å vite at Gud har hørt Marias forbønn for mange mennesker på disse stedene er sterkt.

Meld deg på vårt nyhetsbrev 

Hver fredag sender vi ut vårt nyhetsbrev


Flere nyheter om dette emnet

Hjelp oss å spre evangeliet i Norge!

Med din hjelp kan vi nå enda flere i Norge med evangeliet. Moder Angelica sa at vi skal prøve på det umulige, så Gud kan gjøre det mulig. Hver dag når vi tusenvis av mennesker fra Haramsøya, noe som skulle være umulig. Dette kan vi bare gjøre takket være din gave. Støtt EWTN Norge – St. Rita Radio i dag.