Skip to content

Afrikanske erkebiskoper: “De sender oss ondskapens misjonærer”

Kirkeledere sier til det katolske nyhetsbyrået National Catholic Register (NCR) at useriøse frivillige organisasjoner og rekruttering til sexfester er blant måtene vestlige aktører påtvinger LHBTQ-«misjonering» i Afrika.
Meld deg på vårt nyhetsbrev her
Ungdom - her gatebarn i Kampala i Uganda - er spesielt sårbare for ideologiene til vestlige bistandsgrupper som arbeider i Afrika; ulike grupper har som mål å normalisere homoseksuelle tendenser blant afrikansk ungdom. (foto: 2019 Kelvinfx/Shutterstock.)

Afrikanske erkebiskoper: “De sender oss ondskapens misjonærer”

Av Jonathan Liedl, oversatt av Pål Augland, 3. september, 2024, 05:00
Meld deg på vårt nyhetsbrev her

Kirkeledere sier til det katolske nyhetsbyrået National Catholic Register (NCR) at useriøse frivillige organisasjoner og rekruttering til sexfester er blant måtene vestlige aktører påtvinger LHBTQ-«misjonering» i Afrika.

Vesten pleide å sende evangeliet til Afrika. Nå advarer afrikanske kirkeledere om at vestlige nasjoner og enkeltpersoner sprer et helt annet budskap over hele kontinentet, i det de beskriver som en forkvaklet form for misjonering.

Fra Kenya til Kamerun, fra Ghana til Tanzania forteller lokale erkebiskoper til NCR at vestlige bistandsarbeidere, myndighetspersoner og til og med turister fremmer en sekulær forståelse av seksualitet og mennesket som ikke bare er uforenlig med afrikanske kulturelle verdier, men også med den katolske troens tidløse lære.
Og selv om aspekter ved denne innsatsen er i tråd med det pave Frans har kritisert som «ideologisk kolonisering», som innebærer at vestlige regjeringer presser mindre utviklede nasjoner til å endre offentlig politikk, advarer afrikanske prelater om at fremme av sekulære saker som normalisering av homoseksuell aktivitet også drives frem av langt mer personlige, nærmest evangelistiske, anstrengelser.
«De opererer akkurat som tidligere misjonærer som dro rundt for å evangelisere», sier erkebiskop Renatus Leonard Nkwande av Mwanza i Tanzania. Bortsett fra at nå, sa han, «sender Vesten oss ondskapens misjonærer».

Eksempler på denne ideologiske misjoneringen er alt fra NGO-arbeidere (ikke-statlige organisasjoner) som fremmer seksuelle ideologier i klasserommet, til aktivister som rekrutterer afrikansk ungdom til homofester.

Pro-LGBTQ-organisasjoner avviser ofte denne typen påstander som skremselspropaganda fra konservative kristne i USA.

Men rapporter om hendelser i lokalmiljø brer om seg blant Afrikas katolske biskoper, og lokale ledere viser til egne erfaringer med å bekjempe det de ser på som en alvorlig moralsk og åndelig trussel.

Blant dem er erkebiskop Charles Palmer-Buckle av Kappkysten i Ghana. Erkebispedømmet hans omfatter deler av Gullkysten, der europeiske misjonærer gikk i land for 140 år siden for å dele den katolske troen.

Men nå sier erkebiskop Palmer-Buckle at de hvite turistene som kommer til Ghanas strender, fremmer noe helt annet blant folket hans.

«De har kommet for å kose seg, og de tøyser med våre små gutter på stranden», sier han til NCR, «de misbruker dem seksuelt for litt penger».

Den ghanesiske erkebiskopen beskrev dette fenomenet, som han sier utnytter lokalbefolkningens økonomiske behov, som «langt, langt verre» enn ideologisk kolonisering på makronivå – og beskrev dem som deltar i det som spesielt forskrudde.

«De er allerede forvridde selv», sa han. «Og de forvrenger disse [unge menneskene]. Det er som, beklager å måtte si det, djevelen som prøver å få flere disipler.»

Med ungdom som målgruppe

Erkebiskop Palmer-Buckle legger til at han ofte har opplevd at utenlandske bistandsarbeidere har fremmet for eksempel homoseksualitet på skoler og andre arenaer, til tross for at slik fremlegging er forbudt i henhold til charteret deres.

Når den ghanesiske erkebiskopen, som er en viktig stemme for den ortodokse seksualundervisningen i den universelle kirken, har konfrontert NGO-ledere med disse hendelsene, sier han at de «abdiserer» fra sitt ansvar.

«Som lærer har du ikke rett til å utsette barn for noe som er skadelig for dem i det lange løp, som om du misjonerer,» sier han.

Bekymringen for seksuell utnyttelse av ungdom, som kan føre til langvarige psykiske og seksuelle lidelser, førte til at erkebispedømmet Mwanza i Tanzania opprettet en erkebispegruppe som skal instruere ungdom i hvordan de skal reagere hvis de blir konfrontert med personer som inviterer dem til å delta i umoralsk seksuell aktivitet.

«Vi har bestemt oss for å gjøre dette fordi vi har sett en rekke mennesker som kommer og samler unge mennesker og underholder dem», sier erkebiskop Nkwande. «Til slutt er de slik.»

Erkebiskop Nkwande sa at engstelsen for at vestlige mennesker skal fremme seksuelle avvik er så utbredt at «det første møtet med noen fra Europa», enten det er en turist eller en NGO-arbeider, «blir man bare redd. Du prøver å holde deg unna.»

Den tanzanianske erkebiskopen snakket også om vestlige NGO-er som distribuerer glidemidler, som brukes i homofil sex, i erkebispedømmet hans, en innsats som han sa ble stoppet under Trump-administrasjonen, men som har økt i løpet av nesten fire år med USAs president Joe Bidens administrasjon.

Under president Biden har fremme av LHBTQ-ideologi i utlandet blitt en «sentral del» av USAs utenrikspolitikk, og Biden-administrasjonen har brukt mer enn fire milliarder dollar av skattebetalernes penger på relaterte initiativer rundt om i verden.

Lignende historier fortelles i nabolandet Kenya, der presteskapet forteller til NCR at ansatte tilknyttet frivillige organisasjoner fremmer homofili i klasserommet og til og med gir økonomisk støtte til unge mennesker som velger en homofil livsstil, noe som i sin tur tiltrekker seg andre ungdommer.

I Uganda beordret regjeringen i 2023 en undersøkelse av NGO-drevne skoler, som ble beskrevet som «vernepliktssentre» for LHBT-personer med mål om å «forvrenge normene i det afrikanske samfunnet». Tidligere i år uttrykte religiøse ledere i Kenya bekymring for «LHBTQ-innhold» i skolebøkene.

Og i 2017 ble aktivister fra et sørafrikansk initiativ, som er finansiert av vestlige organisasjoner som Ford Foundation, og som fremmer homofili gjennom «strategiske rettssaker», arrestert i Tanzanias hovedstad Dar es Salam og deportert for å ha «fremmet homofili».

Lokale kirkeledere sier at denne innsatsen ikke er isolert, men er en del av en større, koordinert plan for å normalisere homoseksuelle tendenser blant afrikanske ungdommer.

«Vi snakker ikke åpent om det, men det er helt bevisst», sier erkebiskop Nkwande.

Sosiale mediers innvirkning

Sekulære verdier blir også importert til Afrika via sosiale medier – særlig på steder som Kenya, der mer enn 60 % av innbyggerne har en smarttelefon, noe som er mye høyere enn gjennomsnittet i land sør for Sahara.

Erkebiskop Maurice Muhatia Makumba av Kisumu i Kenya trekker et skarpt skille mellom budskapet som kom med evangelistene utenfra for flere tiår siden, og det vestlige budskapet om sekularisering og hedonisme som fremmes i Kenya via sosiale medier i dag.

«Da misjonærene kom, kom de med de gode nyhetene», sier erkebiskop Muhatia, som er president i Kenyas katolske biskopskonferanse. «Nå er kulturen som kommer gjennom sosiale medier, ikke gode nyheter. Det er dårlige nyheter.»
I Obala i Kamerun sier biskop Sosthène Léopold Bayemi Matjei at innhold på sosiale medier fra land som Frankrike, det sentralafrikanske landets tidligere kolonimakt, fører til en dramatisk omforming av verdier blant kamerunske ungdommer.

I tillegg til endringer i tale og klesdrakt, sa biskop Bayemi at han nå har fått rapporter om at unge gutter organiserer sexgrupper etter å ha blitt eksponert for ideen gjennom videoer på nettet.

«Dette er ting jeg aldri hadde drømt om», sa han. «Men nå ser vi at de er på vei.»

Politisk press

Ideologisk misjonering i Afrika på det personlige og kulturelle planet går hånd i hånd med ideologisk kolonisering på det politiske planet, som pave Frans har sagt «ødelegger den menneskelige personligheten».

I Kamerun, for eksempel, er abort ulovlig, men biskop Bayemi sa at den franske ambassaden gjorde en aktiv innsats for å fremme abort i mars, etter at Frankrike hadde nedfelt abort som en «garantert frihet» i sin grunnlov. I tillegg skal vestlige NGO-er ha gitt tilskudd til institusjoner i Kamerun for å utføre gratis abort, noe som tolereres av de lokale myndighetene.

Når det gjelder homofili, har flere afrikanske land reagert på Vestens ideologiske fremstøt ved å utarbeide strenge tiltak som er ment å bremse spredningen av LHBTQ-ideologi. Noen av disse lovforslagene gjør det ulovlig å identifisere seg som homofil offentlig, mens andre medfører strenge straffer for homofil sex.

Vesten har på sin side svart med hardtslående økonomiske sanksjoner. USA sanksjonerte Uganda for å ha vedtatt et lovforslag som gjør homoseksuell aktivitet til en mulig dødsstraff. Og det spekuleres i at Ghanas lovgivning som begrenser utbredelsen av LHBTQ-innsats , kan føre til at det afrikanske landet mister 3,8 milliarder dollar fra Det internasjonale pengefondet.

I tillegg til å kritisere ideologisk kolonisering har pave Frans tatt til orde mot kriminalisering av homofili i Afrika.

Står sterkt

Afrikanske erkebiskoper ser på sin motstand mot sekulære ideologier som troskap mot evangeliet og ikke et forsøk på å beskytte kun kulturelle verdier, som noen, inkludert pave Frans, har antydet. Blant annet som motivasjon for det afrikanske bispekollegiet til å gå imot Vatikanets dokument fra desember 2023, som i utgangspunktet så ut til å åpne for velsignelse av likekjønnede par.

«Det er en fullstendig misforståelse av de afrikanske biskopenes holdning», sa erkebiskop Andrew Nkea Fuanya fra Bamenda erkebispedømme i Kamerun, som sa at da han ble ordinert, avla han en ed om å forsvare den katolske troen, ikke den afrikanske kulturen.

«Vi holder tradisjonen til vår ene, hellige, katolske og apostoliske kirke i hevd,» sa han. «Og alle innvendinger vi kommer med, er innvendinger for å forsvare vår tro slik vi har mottatt den fra våre forfedre. Det har ingenting å gjøre med å ‘forsvare Afrikas kultur’. De afrikanske biskopene forsvarer ikke afrikansk kultur. Vi forsvarer den katolske troen.»

I Kenya sa erkebiskop Muhatia at han synes det er ironisk at afrikanske katolikker blir kritisert av vesterlendinger for å omfavne læresetningene i den samme troen som Vesten har fremmet i Afrika i løpet av det siste århundret.

«Jeg har alltid syntes det er rart når folk bare sier: ‘Å, afrikanske katolikker reagerer på denne måten bare på grunn av en kulturell preferanse’», sier den kenyanske erkebiskopen til NCR. «Det er ikke et kulturelt problem. Det er troen de har lært fra starten av, og de mener at det er det rette å gjøre.»
Erkebiskop Nkea, som sa at han tok til orde mot ideologisk kolonisering under synoden i Roma i oktober 2023, bemerket anerkjennende at «de fleste av våre regjeringer avviser denne ideologiske koloniseringen av Afrika», selv om det betyr at de går glipp av bevilgninger.

Men han insisterte på at katolske ledere må fortsette å oppfordre sivile myndigheter til å stå sterkt.

«Som kirke prøver vi å innta posisjoner som kan få våre myndigheter til å forstå at de ikke kan selge vårt folk for å få støtte fra Vesten,» sa presidenten for den kamerunske biskopskonferansen.

I Tanzania peker erkebiskop Nkwande på vitnesbyrdet til den hellige Charles Lwanga, en av de første afrikanerne sør for Sahara som ble kanonisert, som et vitnesbyrd for samtiden. Helgenen fra Uganda og hans følgesvenner led martyrdøden i 1886 etter at de hadde stått imot en konges umoralske seksuelle tilnærmelser og deretter nektet å avsverge sin katolske tro.

Erkebiskop Nkwande erkjente at afrikanske katolikker ikke står overfor døden for å nekte å gi etter for seksuell umoral, slik den hellige Charles Lwanga gjorde. I stedet, sa han, står de overfor et enormt økonomisk og politisk press – men de kan fortsatt hente inspirasjon fra den afrikanske helgenen.

«Vi må være sterke og si ‘nei’.»

Meld deg på vårt nyhetsbrev 

Hver fredag sender vi ut vårt nyhetsbrev


Flere nyheter om dette emnet

Hjelp oss å spre evangeliet i Norge!

Med din hjelp kan vi nå enda flere i Norge med evangeliet. Moder Angelica sa at vi skal prøve på det umulige, så Gud kan gjøre det mulig. Hver dag når vi tusenvis av mennesker fra Haramsøya, noe som skulle være umulig. Dette kan vi bare gjøre takket være din gave. Støtt EWTN Norge – St. Rita Radio i dag.