Roma – miraklene og Mariaåpenbaringenes by
Av Alexey Gotovskiy
Maria-helligdommer over hele verden, fra helligdommene i Lourdes og Fatima til Villa de Guadalupe i Mexico City og de historiske stiene i Loreto, trekker hvert år til seg millioner av pilegrimer som søker fred og helbredelse. Men det finnes én by som overgår dem alle: Roma. Den evige stad er ikke bare kristendommens vugge, men også stedet med flest Mariaåpenbaringer.
Når man spaserer gjennom Roma, ser man raskt hvor glad byen er i Vår Frue. På nesten hvert gatehjørne finnes det et bilde eller en statue av madonnaen, som her i Roma kalles “Madonnine”.
Roma står i sentrum for Mariadyrkelsen, basert på de fire grunnpilarene i Maria-troen som er Theotokos (Guds mor), Den uplettede unnfangelse, Den evige jomfruelighet og Marias himmelfart (Assumptio Beatae Mariae Virginis).
Basilikaen Santa Maria Maggiore er et mektig vitnesbyrd om det første marianske dogmet, Theotokos, som ble erklært under konsilet i Efesos, og en konkret dokumentasjon av en av de aller tidligste marianske åpenbaringene. Tradisjonen forteller at Jomfru Maria viste seg i en drøm for pave Liberius og ba ham om å bygge en kirke på en høyde som på mirakuløst vis ville bli dekket av snø. Hun holdt ord, og snøen falt på Esquilinhøyden i august, Romas varmeste måned, der Santa Maria Maggiore troner i dag.
Mens historien om pave Liberius og det mirakuløse snøfallet på Esquilinohøyden kommer til oss gjennom tradisjonen fra 400-tallet, er en annen romersk kirke, Sant’Andrea delle Fratte, åsted for en veldokumentert Mariaåpenbaring av nyere dato. Denne hendelsen spilte en avgjørende rolle da pave Pius IX i 1854 erklærte dogmet om den ubesmittede unnfangelse.
I 1842 viste Vår Frue seg for Alphonse Ratisbonne, som var av jødisk herkomst. Han hadde vendt seg bort fra all religiøs tro og var medlem av Frimurerordenen. Etter denne åpenbaringen konverterte han ikke bare til den katolske tro, men ble også prest.
Fr. Alfonso Longobardi, som i dag er assisterende sogneprest i Sant’Andrea delle Fratte, deler denne ekstraordinære historien daglig med besøkende fra hele verden. “Denne åpenbaringen”, sier han, “gir Kirken en veldig støtte når det gjelder den tusenårige refleksjonen over dogmet om den uplettede unnfangelse. Det er ingen tilfeldighet at vi 12 år etter åpenbaringen får dette dogmet, som også ble feiret med byggingen av en søyle til den uplettede unnfangelses ære på en plass ikke langt fra kirken, like ved Piazza di Spagna. Den uplettede Maria (Immaculata) som er plassert på søylen er ikke den klassiske Immaculata med åpne hender og armer, men Immaculata fra Sant’Andrea delle Fratte. Åpenbaringens betydning viser seg ved at paven besøker denne søylen hvert år den 8. desember.»
Ved en skjebnens ironi viste altså Vår Frue seg i Roma for en helt uventet person – en mann som sto fjernt fra den katolske kirken, som støttet planer om å myrde paven og var i ferd med å skrive en tale for å fordømme læren om den ubesmittede unnfangelse.
Pater Joseph Roesch, generalsuperior for “The Congregation of Marian Fathers of the Immaculate Conception of the Most Blessed Virgin”, forteller om en annen Mariaåpenbaring:
“Det skjedde like etter andre verdenskrig, og handler om den romerske trebarnsfaren Bruno Cornacchiola. Han hadde forlatt den katolske troen og blitt protestant, og han levde slett ikke noe godt liv. Han hadde affærer. Han var en mann som bannet og spottet og gjorde mye annet som ikke var bra. En lørdag like over påske planla han en tur med de tre barna sine til en liten park. Meningen var å ta tog eller buss til Ostia, som er et sted ved sjøen. Men de kom seg ikke dit. I stedet endte de opp på et sted like ved Tre Fontane, der Paulus led martyrdøden, i utkanten av Roma. Han hadde forberedt en piknik med barna sine, og de slo seg ned i et parklignende område. Han hadde med seg en bibel, fordi han dagen etter skulle han holde et foredrag der han tok skarp avstand fra dogmet om Den uplettede unnfangelse. Han var aktivt imot den katolske troen, og spesielt Kirkens lære om Guds mor Maria.»
“Etter en stund gikk de tre barna hans inn i en grotte som fantes der. Vår Frue viste seg for dem i grotten, og faren ble vitne til åpenbaringen. Opplevelsen førte til hans omvendelse, han endret livsførselen sin og sluttet å forfølge troen.”
12. april er en historisk merkedag for Maria-åpenbaringen ved Tre Fontane i Roma, der Vår Frue åpenbarte seg for Bruno og barna hans. I dag hedrer «Missionaries of Divine Revelation» denne arven og holder budskapet om Vår Frue levende.
Søster Rebecca er abbedisse for nonneordenen Missionaries of Divine Revelation. Om åpenbaringsstedet sier hun: “Dette stedet er et sted for omvendelse, et kall til Den katolske kirke og dens samme lære. Jomfru Maria sier at hennes Sønns sanne Kirke er basert på kjærlighet til Eukaristien, kjærlighet til Den uplettede unnfangelse og kjærlighet til Den hellige far. Dette er grunnelementene i den katolske kirke. Ved å benekte disse stilte Bruno seg utenfor den katolske kirke, og Jomfru Maria kalte ham tilbake.”
Jomfru Maria ga et himmelsk tegn til pave Pius XII gjennom Bruno Cornacchiola, da paven ba om bekreftelse på hvordan han skulle definere dogmet om Jomfru Marias opptagelse i himmelen i lys av encyklikaen han utga 1. november 1950.
Søster Emanuela Edwards, som tilhører Missionaries of Divine Revelation, forteller det slik: «Vår Frue sa til Bruno: ‘Min kropp kunne ikke gå i forråtnelse og gikk heller ikke i forråtnelse, min Sønn og englene tok meg med til himmelen’. På samme måte som det i Lourdes er en forbindelse til dogmet om den ubesmittede unnfangelse, er det ved Tre Fontane i Roma en forbindelse til dogmet om himmelfarten.”
Bruno holdt ikke dette guddommelige budskapet for seg selv, han brakte det direkte til Vatikanet, og i en audiens hos pave Pius XII ba han om tilgivelse for sitt tidligere fiendskap mot den katolske kirken.
En mindre kjent mariansk manifestasjon fant sted i den fredfylte Vatikanhagen og omfattet pave Pius XII selv. Avdøde jesuittprest Peter Gumpel, relator i den tidligere pavens saligkåringssak, fortalte i et intervju med EWTN i 2017 at paven opplevde et solmirakel som lignet det kjente solunderet i Fatima, en hendelse som fant sted i nærvær av tusenvis av mennesker. Paven spaserte en dag i hagen etter ordre fra legene som mente han trengte dette for sin skrantende helse. I det han så opp mot himmelen, fikk han plutselig se solen bevege seg i sirkler og komme nærmere, for så å fjerne seg, flere ganger.
Pater Joseph Roesch minner oss om at Vår Frue virkelig er vår mor. «Jesus sa på korset at han overlot Johannes, den elskede disippelen, til Maria. Og på samme måte betrodde han oss alle til Maria. Derfor tar hun rollen som vår mor på største alvor. Så når pilegrimer kommer til Roma, ønsker Maria oss velkommen og hjelper oss med å finne sønnen sin her.”
Alexey Gotovskiy har jobbet ved EWTNs Vatikanbyrå som journalist, TV-produsent og leder de siste syv årene. Han er født i Sovjetunionen, har vokst opp i Russland og Kasakhstan, og har en høyere utdannelse i kirkekommunikasjon fra det romerske pavelige universitetet Holy Cross. Han produserte EWTN Vatikanbyråets flaggskipsprogram “VATICANO” i fem år og over 200 episoder som dekket den universelle kirken og Vatikanet. Han var med på det pavelige flyet som representerte EWTN på pave Frans’ historiske reise til Irak. Han snakker seks språk og er lidenskapelig opptatt av den tidligere Sovjetunionen og av å bygge en bro mellom Vesten og Østen.