Skip to content

Tre Maria-helligdommer i den muslimske nasjonen Indonesia

Tuan Ma-statuen bæres i prosesjon rundt i Larantuka by under feiringen av den hellige uken Semana Santa på øya Flores. Foto: Alfonso Giostanov, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Tuan Ma-statuen bæres i prosesjon rundt i Larantuka by under feiringen av den hellige uken Semana Santa på øya Flores. Foto: Alfonso Giostanov, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Av Kristina Millare

I verdens mest folkerike muslimske nasjon, Indonesia, kan katolikker finne oaser av kristen bønn og andakt. Den katolske tro har holdt stand i dette landet i mer enn 500 år.

Opptegnelser fra 1500-tallet tyder på at de første katolske tradisjonene i Indonesia ble etablert etter den første rapporterte åpenbaringen av Jomfru Maria.

Den første “Mor Maria”-prosesjonen på øya Flores

Den katolske historien i Indonesia begynner på Flores, en øy i den østlige delen av landet, med historien om en ung gutt ved navn Resiona som skal ha hatt en åpenbaring av “Rosenkransens dronning” på Larantuka-stranden i 1510, rett før han fant en statue av Vår Frue som var skylt i land, sannsynligvis fra et forlist portugisisk skip.

“Gutten lette etter snegler da han så en vakker kvinne stå foran seg. Han spurte hva hun het og hvor hun kom fra, men hun svarte ikke”, forteller fader Fidelis Bolo Wotan, doktor i dogmatisk teologi med spesialisering i mariologi, i et intervju med CNA.

“Kvinnen skrev tre ord i sanden som gutten ikke forsto. De tre ordene var ‘Akulah Reinha Rosari’ som betyr ‘Jeg er Rosenkransens dronning’. Da han løftet hodet etter en stund, fikk han se en vakker trestatue på stranden.”

Da dominikanske misjonærer fra Portugal ankom Flores rundt 50 år etter åpenbaringen, ble de forbløffet over å finne trestatuen av Vår Frue plassert i en “korkay” (et lokalt tempel) og ofret til av Larantukas befolkning i innhøstingstiden.

Dominikanerbrødrene forklarte betydningen av statuen og lærte folket å be rosenkransen. Sammen med det lokale Larantuka-folket organiserte dominikanerne de første Tuan Ma-prosesjonene (Jomfru Maria) i løpet av den hellige uken, som den dag i dag er en tradisjon som holdes i Flores i Larantuka bispedømme.

“Før i tiden søkte misjonærene etter en enkel måte å forkynne Herrens evangelium på, derfor valgte de å arrangere prosesjon med Mariastatuen i den hellige uken”, forklarer Wotan. “Rosenkransen ble det viktigste redskapet misjonærene brukte for å lære folket hvordan de skulle leve sin tro.”

Annuario Pontificio 2019 (årsrapporten fra Den hellige stol) rapporterer at 80 % av befolkningen på Flores er katolikker, et betydelig tall med tanke på at katolikker utgjør bare 3 % av Indonesias totale befolkning. Omtrent 87 % av indoneserne er muslimer.

Ifølge Wotan har harmoniseringen av religion og fromhet med lokale kulturer i Indonesia vært, og er fortsatt, nøkkelen til den katolske kirkens vekst i et land med ca. 280 millioner innbyggere fordelt på 17 500 øyer.

Den hellige Marias grotte på Java

Java, den sentrale øya som Indonesias hovedstad Jakarta ligger på, er også hjemsted for det anerkjente katolske pilegrimsstedet Gua Maria Sendangsono (Den hellige Marias grotte) i Yogyakarta.

Katolikker fra hele landet valfarter til dette pilegrimsstedet, spesielt i mai og oktober, fordi man mener at grotten, som ligger inne i det religiøse komplekset og er markert med en stor Jomfru Maria-statue, er et sted for fysisk helbredelse, fred og bønn.

Gua Maria Sendangsono er et pilegrimssted for Goa Maria som ligger i landsbyen Banjaroyo, Kalibawang-distriktet, Kulon Progo Regency, DI Yogyakarta. Foto: Agustinus Argodiantoro/Shutterstock

Mens portugisiske dominikanske misjonærer var fremtredende evangelister i den østlige delen av landet, regnes den nederlandske jesuittmisjonæren pater Frans van Lith som grunnleggeren av den katolske Java-misjonen. Han ankom på begynnelsen av 1900-tallet og døpte de første javaneserne.

Ifølge historikerne Karel Steenbrink og Jan S. Aritonang i boken “A History of Christianity in Indonesia” (2008) var van Lith en sterk talsmann for det javanesiske samfunnet og den javanesiske kulturen, og han mente at indoneserne burde ha muligheten til å lede landet uavhengig av kolonistyret.

Van Liths innflytelse blant javaneserne førte også til byggingen av Gua Maria Sendangsono, som sto ferdig i 1929 og ble innviet 8. desember samme år. Hovedattraksjonene ved dette pilegrimsstedet er statuen av Vår Frue, som ble skjenket av dronningen av Spania, og den friske kilden inne i grotten, som folk hevder er hellig og kan helbrede folk fra sykdom.

Vår Frue av god helse-helligdommen i Nord-Sumatra

I Nord-Sumatra, en provins på vestsiden av Indonesia, ble Graha Maria Annai Velangkanni (viet Vår Frue av god helse) bygget mellom 2001 og 2005 for å støtte det tamilske katolske samfunnet som bor i Medan. Den “indo-mughalske” utformingen av helligdommen gjør at den ser ut som kirke, tempel og moské i ett.

Meld deg på vårt nyhetsbrev 

Hver fredag sender vi ut vårt nyhetsbrev


Flere nyheter om dette emnet

Hjelp oss å spre evangeliet i Norge!

Med din hjelp kan vi nå enda flere i Norge med evangeliet. Moder Angelica sa at vi skal prøve på det umulige, så Gud kan gjøre det mulig. Hver dag når vi tusenvis av mennesker fra Haramsøya, noe som skulle være umulig. Dette kan vi bare gjøre takket være din gave. Støtt EWTN Norge – St. Rita Radio i dag.