Skip to content

Hva om Jesus Kristus dukket opp i menigheten din?

Kjære far, kjære mor, forestill deg dette: Hva om de begynte å sirkulere på alle sosiale nettverk og TV-kanaler nyheter om at Jesus Kristus dukket opp i menigheten din? Hva ville du og familien din gjort?

La oss nå vende oss til det største temaet i hele verden, av hele universet; La oss vende oss til temaet som får hver engel til å knele og bøye hodet, mens vi får hver demon til å kaste opp med avsky, knurre rasende og skrike av angst: dette emnet er ingenting annet enn den helligste eukaristen.

Tro på det kongelige nærvær

Kjære far, forestill deg dette: Hva om de begynte å sirkulere på alle sosiale nettverk og TV-kanaler nyheter om at Jesus Kristus dukket opp i menigheten din? Mengder av trofaste og skeptikere ville fylle helligdommen og gatene, kaste seg til bakken for å prostrate seg selv foran vår Herres legeme og blod.

Kan du sette sønnen din i bilen med en gang? Vil du gå glipp av fotballtrening? Vil du ta deg av forretningene dine? Vil du og ektefellen din se på hverandre med forbløffelse og fascinasjon, litt frykt og frykt? Ville hjertet ditt slå fort? Ville tankene dine bli overtatt av minner om skam og anger?

Og hvordan vil du forberede din sønn til dette miraklet? Hvilke ord vil du bruke for å inspirere ham, til å få ham til å fokusere på Kristus? Ville du ikke bekymre deg for at verdens undergang hadde kommet etter deg, din ektefelle og dine små? For Jesus Kristus i kjødet, hvordan oppfører du deg? Ville du være altfor bekymret for håret ditt eller de yngre klærne dine, eller ville du kanskje være mer bekymret for sjelens tilstand?

Vil du spørre og til og med be dine barn i alle aldre om å stirre på sin Gud med den dypeste ærbødighet? Å innse deres manglende evne til å gjøre det, vil du angre på at du savnet utallige muligheter til å lære dem hvordan de gjør det?

Hvor mye skam ville du ikke føle hvis tenåringsbarna dine rørte telefonene sine foran den som døde for dem på korset? Hvor mye skam ville du og din ektefelle ikke føle hvis Jesus spurte dem: “Hvorfor oppfører dere så fromt nå?” Du svarer: “Du er min Herre, min Frelser.” Han stiller så følgende spørsmål: “Men hvorfor oppfører du deg så annerledes enn du alltid gjør?”.

Du svarer: “For jeg har aldri vært før.” Han rister sakte på hodet og sier de samme ordene han ytret for to tusen år siden: “Glade dem som trodde uten å ha sett det” (Jn 20:29).

Kanskje dette bildet vil hjelpe oss å forstå hvor liten vår tro er. Men det er ikke tilfelle i det hele tatt. De utvalgte, de få som kommer inn gjennom den smale døren (jf. Mt 7:14), trenger ikke øyne for å se Jesu Kristi legeme og blod. Men det gjør ikke barna dine heller!

En stor fransk konge og helgen, Ludvig IX, trengte ikke øyne for å tro. Fr. Michael Müller, en av eukaristens store elskere, forteller følgende historie i sitt mesterverk The Blessed Eucharist: Our Greatest Treasure:

En dag, da St. Louis, konge av Frankrike, ble invitert til en kirke der Vår Herre hadde dukket opp i den hellige eukarist i form av et barn, svarte han: “Jeg vil ikke se min Herre i den helligste eukarist, for jeg tror bestemt at han er tilstede i den som om jeg hadde sett ham. At de som ikke tror, kan dra dit for å se ham” [i].

Så, gode far, jeg spør deg igjen: Hva ville du gjort hvis vår Herre viste seg i legeme og blod i menigheten din? En helgen ville svare: “Ingenting annet enn det jeg allerede gjør hver søndag.” Men er vi ikke alle syndere? Selv om vi skulle beundre de mirakuløse tingene, er de bare oppnådd for å oppmuntre vår tro.

Tro uten å søke mirakler! Tro med troens øyne, ikke fordi vitenskapen ikke kan forklare eukaristiske mirakler. Tro meg, selv om du bare ser utseendet på brød og vin.

La oss grunne på årsakene til at den eukaristiske Jesus gjemmer seg for deg og din familie. Hvis han vil at datteren, iført et slør og en vakker kjole til det første nattverd, skal tro på ham, hvorfor avslører han seg ikke? Det er et utmerket spørsmål, hvis du har spurt det.

I Den Helligste Eukarist gir fader Müller to grunner til at vår Herre gjemmer seg i eukaristen:

Kanskje du spør: “Hvorfor gjemmer vår Herre seg under brød og vins ytre utseende? Hvorfor ikke manifestere deg under kroppens følsomme egenskaper, med dine sagging hender, deres barmhjertige ansikt, deres strålende majestet?”

Vår Herre oppfører seg slik av to grunner: for det første, slik at vi ikke mister troens fortjeneste. Hvis vi så Jesus Kristus slik han blir sett av de velsignede i himmelen, kunne vi ikke lenger utføre en troshandling i hans kongelige nærvær, for “tro er tro på ting vi ikke ser” (St. Paul).

Nå, etter dette livet ønsker vår Herre å gi oss en stor belønning for vår tro, som han selv sa: “Lykkelige dem som har trodd uten å ha sett.”

For ikke å miste sin tros fortjeneste, ba mange hellige til og med vår Herre om ikke å sende dem trøster i det velsignede nadverden, noe han noen ganger har skjenket sine utvalgte tjenere …

Dette er den andre grunnen til at vår Herre gjemmer seg: slik at han kan inspirere oss til å ha tillit. Hvis han skulle åpenbare seg i all sin herlighet, slik han ser ut for englene og helgenene i himmelen, hvem ville våge å nærme seg ham? Ingen tvil om det.

Men Jesus ønsker oppriktig å være intimt forenet med vår sjel, så han gjemmer seg i den ytre form for brød, slik at vi kanskje ikke er redde for ham. “Vår store konge,” sier St. Teresa, “dekke over seg selv slik at vi kan ønske ham velkommen med stor tillit.”

Hjelp barnet ditt med å forstå disse to grunnene. For det første, fordi din lille må se eukaristen med troens øyne, for vår evige belønning er basert på den samme troen [ii]. For det andre skjuler Gud seg for sin lille slik at han kan nærme seg nattverdsbordet med tillit. Din sønn eller datter orket ikke å se Vår Herre i sin triumferende herlighet.

Men Jesus fremstår for sin sønn som et lite stykke brød og litt vin, noe så lite og uskyldig! Å vite at din lille og uskyldige sønn, som vil gjøre det første nattverd i en alder av syv år, kan motta i sitt lille legeme og i sin sjel universets Gud og hans nåde … Det er noe uvurderlig!

Ærbødighet for den helligste eukarist

Fordi de er de første lærerne, må foreldre prioritere å undervise sine barn eukaristisk fromhet. Måtte barnet ditt være et levende eksempel og vise ham en levende tro på eukaristen. Vis ham at hans tro er så sterk at hans legeme forandrer seg i hans nærvær. Den mektige faren, som (til sin lille) er den sterkeste mannen i verden, tuter ydmykt foran tabernaklet og stikker seg selv før tilstedeværelsen som er utsatt i det prangende.

Mektige far til de små, vis din svakhet, din skrøpelighet, din totale og fullstendige underkastelse til universets konge. La din lille undre seg over hans fysiske holdning, for ingen andre steder i livet vil han se far så underdanig, øynene hans avslo, hodet bøyd, knærne og hendene bøyd og hjertet hans tatt med ydmykhet.

Vis din sønn at han en dag vil være en mann som deg, at du ikke vet noe, at du ikke har noe og at du ikke er noe for den helligste eukarist.

Mor, la all din kant og kompetanse, orden og struktur, delikatesse og decorum, intelligens og styrke fullstendig overgitt før tilstedeværelsen. Tilby ham alle deler av kropp og sjel, alle deler av hans renhet og hans skjønnhet; gi alt dette slik at barnet ditt kan se den sanne skjønnheten til en kvinne helt underordnet kongenes konge; vis alt dette slik at datteren din ser hva en ekte kvinne gjør i sin mest produktive og fruktbare tid.

Dine barn vil lære mer av sin fysiske holdning før royal presence enn fra all oppførselen du innpoder, alle leksene som hjelper dem å gjøre, og enda mer enn noen catechesis du gir dem.

Lytt til meg, kjære far, kjære mor: Før den helligste eukarist, kroppen din er den sanneste katekismen du kan gi til dine små.

Besøke det velsignede nadverden

Har du noen gang tenkt på hvor heldig din sønn eller datter er som bor i nærheten av det velsignede nadverden? Hvor vil du ikke gå for at dine små skal motta vår Herre og bli mottatt av ham? Etter å ha lest den korte passasjen nedenfor, ville du ikke forklare dine små menn historien om de vise menn på en annen måte?

“Hvor er kongen av jødene som nettopp er født?” spurte de tre vise menn Herodes, konge av Jerusalem. “Hvor er han?” gjentar de på grunn av deres store ønske om å finne ham. “Vi så hans stjerne i øst og kom for å tilbe ham” (Mt 2:2). Oh! fortell oss snart! Vi vil så gjerne se ham! Vi har kommet helt hit bare for å møte ham!

Kjære kristne, dere kjenner denne beretningen godt, en av de mange vidunderlige begivenhetene i vår Guds og Frelserens liv. Når du hører eller leser sider som dette, kan du føle det oppriktige ønsket om å leve i apostlenes tid, slik at du kan ha sagt det for å se og høre vår Herre og Frelser.

Vet imidlertid at du er lykkeligere i dag enn du ville være, hvis du levde på den tiden. I apostlenes tid, hvis du ønsket å finne Jesu bolig, ville du sannsynligvis måtte reise langt og stille mange spørsmål. Men i dag, for å finne ham, er det ikke nødvendig å krysse ørkener og forhøre konger. Han er, som vi kjenner ved tro, i våre menigheter, ikke langt hjemmefra [iii].

Hvor mange raske stopp gjør du i markedet! Hvor enkelt du kjøper en matbit på drive-thru! Så glad du er for å ha et raskt måltid med vennen din! Men det beste du kan gjøre med disse tingene er full mage eller noen ler.

I mellomtiden venter vår Herre alene på deg i tabernaklet. Han tilbyr himmelsk mat som aldri vil etterlate noen sultne. Det tilbyr en uuttømmelig kilde til styrke, iver og lidenskap, ikke utbrudd av energi som går tom for solnedgang.

Han tilbyr helt kjærlige ører for å lytte til dine bekymringer, en allmektig skulder som du kan strupe til å gråte på, og et evig vennskap som aldri vil skuffe deg. Det er gjort tilgjengelig i alle de katolske kirkene på jorden. Han venter på deg. Som han gjorde med sine apostler i Getsemane, bønnfaller han: “Kunne du ikke tilbringe tid med meg?”

Eller som Adam og Eva spurte etter at de syndet: “Hvor er du?” Fremfor alt kan jeg spørre ham: “Hvor er de små?” Han sa ikke at vi skulle la de små gå til ham (jf. Mc 10, 14; Mt 19, 14)?

Kjære far, hvor bestemt er du på å ta barnet ditt til legen, tannlegen, øyelege, alle som trengs for å ta vare på den lille kroppen? Men husk at den lille kroppen vil gå tilbake til støv, tennene vil falle ut og øynene vil miste evnen til å se. Likevel vil denne lille sjelen – skapt i den allmektige Guds bilde og likhet – leve evig, mye lenger enn den tiden da det kan være liv på jorden, mye lenger etter at solens flamme er slukket.

I kveld, forlat huset med den lille og se opp på himmelen; fortell ham om stjernenes antikken og at det tok millioner av år før deres lys nådde planeten vår; fortell ham at disse milliardene og milliarder av stjerner vil fortsette å forbløffe universet i milliarder og milliarder av år, selv etter at planeten vår mister all sin vakre farge på grønt liv og blått vann.

Så se på barnet ditt og si: “Men du vil leve lenger enn alle stjernene på himmelen. Din sjel vil fortsette å skinne etter at hver av disse prikkene i himmelen har forsvunnet til ingenting. Du er udødelig. Du vil se Mars bli til støv. Du vil se de største stjernene bli steinblokker som flyter i rommet. Du vil leve lenger enn alle materielle gjenstander i Guds enorme univers. Hvorfor det? Fordi Gud elsker deg mer enn alle kometer, planeter, svarte hull og stjerner. Gud skapte deg i sitt bilde og likhet slik at han kunne være sammen med ham for alltid og alltid.”

Kjærlig far, kjærlig mor, har du noen gang reflektert over det faktum at ditt barns sjel vil leve lenger enn noe annet i det materielle universet? Tenk på det neste gang du får ham til å pusse tennene, som forverres, men unnlater å hjelpe ham med å undersøke sin udødelige bevissthet. Tenk på det neste gang du skynder deg gjennom byen for å komme til denne eller den legen, men slutt å besøke den guddommelige legen som venter i den helligste eukaristen, i et gyldent tabernakel, bare noen få meter fra der du er akkurat nå.

Ta den lille – i fem minutter! Hva? Har du ikke tid? Har du mye å gjøre? For mange ærender? Vår eukaristiske Herre vet at barn ikke kan sitte og være stille. Han lagde dem slik. Han vet at barn ikke forstår nadverdsmysterier. Han vil åpenbare sannhetene for deg når han vil.

Han vet at du, far og mor, er utslitte og bare vil ha ting gjort, men han kaller dem som foreldre til å gå langt utover effektiviteten. Barnet ditt trenger ikke å være en fremragende student, en flott idrettsutøver eller en flott musiker. Men du må lære at den helligste eukarist er svaret på alle livets problemer.

Den Helligste Eukarist utfordrer fader Müller leseren til å reflektere over livets problemer i lys av velsignelsene gud har stilt til rådighet. Som forelder bør all din oppmerksomhet og energi brukes slik at barnet ditt forstår følgende, uavhengig av alder:

Hvorfor gjøre livet så vanskelig, klage over dine kors og prøvelser og være så utålmodig i alle vanskeligheter? Hvorfor misunne denne verdens rike, de store og de som mottar æresbevisninger? Hvorfor kjede seg med sår og klage i motgang? Hvorfor besvime med den enkle ideen om uselviskhet og konflikt? Er du ikke katolikk? Har du ikke Kirkens vennlige ritualer til å berolige deg og nadverdene til å gi næring til deg, hennes velsignelser for å styrke deg og syndenes synds synder for å rense deg? Har du ikke Maria som mor og engler og hellige av beskyttere og beskyttere, og fremfor alt i det velsignede nadverden, Jesus for din Fader? [iv]

Lærer du barnet ditt at det velsignede nadverden er tilfredsstillelsen av hans ønsker og løsningen på hans konflikter? Kan du se det i ditt eget liv? Hvordan kan vi være tåpelige i å søke verdslige svar på alt!

Dere, kjære foreldre, er katolikker! Katolikker! Det betyr, som Fr. Müller så elegant at du har ufattelig tilgang til nåde gjennom Kirken og nadverdene, spesielt gjennom det velsignede nadverden.

Ta med barna dine til den guddommelige doktoren. Nå. Hvis denne lille teksten tenner en gnist av iver, uansett hvor liten, ta dem nå, selv om du må bo på sognet parkeringsplass. La dine barn få vite at Gud virkelig er til stede i eukaristen der, på den andre siden av muren.

Be så, Far og Mor, om at for resten av livet vil deres barn søke eukaristen i tider med glede og sorg. Hvis dette skjer på grunn av din innflytelse, vil dere kjære foreldre ha oppfylt din forpliktelse. Og Jesus Kristus, den andre personen i den Helligste treenighet, vil si til deg: “Godt gjort, god og trofast tjener.” Tenk deg…

Notater

  1. Michael Müller, den velsignede eukaristen: Vår største skatt (Charlotte, NC: TAN Books, 2010), s. 11.
  2. I dette utdraget av den opprinnelige teksten, kommenterer arbeidet til Fr. Michael Müller, forfatteren sier: “Forestill deg mønsteret som barnet ditt ville bli utsatt for hvis han hadde den beatific visjonen på jorden! Han ville ha en engels skyld. I denne forstand må vi takke Gud for at vi gjemte oss i våre øyne i dette tidslange livet.” Kjære leser, hvis din sønn noen gang hadde sett Gud ansikt til ansikt, ville det ikke være nødvendig å snakke om noen skyld fra hans side, for hvis han allerede hadde blitt bekreftet i nåde, kunne han ikke lenger synde. På grunn av unøyaktigheten i denne setningen, foretrekker vi å utelate den i denne oversettelsen (N.T.).
  3. Id., s. 48.
  4. Id., s. 91.

Looking for the latest insights

on church and culture?

Get articles and updates from our WEEKLY NEWS newsletter.


Share

Anbefaling

Flere nyheter om dette emnet

Mer nyheter

Bidrag etter emne