Skip to content

Min Gud, kor sæl eg er

Min Gud, kor sæl eg er

Matias Orheims usedvanlig vakre tekst samler i seg hele det kristne budskap og mål: det å bli Gud lik, det å følge Jesus.

Å, var eg meir deg, Jesus, lik, so hjartevarm og god, med same kjærleik utan svik som du i striden stod. Å, var eg meir med liv og tru i alle ting som du, som du, min Gud, kor sæl eg var!

Ja, måtte det være vårt mål, og alle kristnes mål ; Da kunne vi si; Min Gud, kor sæl eg er! Sæle, salige, lykkelige er vi egentlig bare når vi er som «vi i Guds tanke sprang frem», som Peer Gynt sier det i Ibsens store drama med samme navn.
Vi er alle skapt fullkomne, vi er alle skapt i Guds bilde, vi er alle Guds barn.
Måtte vi, med Guds hjelp alltid strebe mot å bli den beste versjon av oss selv, – som vi spramg i Guds tanke frem.
Da, og først da, kan vi synge med Orheim; Min Gud, kor sæl eg er

Til dette trenger vi Guds hjelp og Jesu eksempel, – vel vitende at vi ikke kan nå dette målet bare ved egen kraft.
Selvinnsikt og ydmykhet kreves av oss for å kunne se oss med den andres, nestens blikk – og det blikk som Gud i sin omsorg hele tiden har festet på oss:

So sjå meg i mitt hjarta inn, min Frelsar kjær, og seg um du der inne noko finn som ikkje er av deg. Du tankar, ord og liv må snu mot deg, so eg vert meir som du, min Gud, kor sæl eg er!

Ja, bøyg meg, bøyg meg ned for deg, og set meg ved din fot! Alt stort og stolt du finn i meg,  du rive upp med rot! På denne staden vil eg bu, so vert eg meir som du, som du. Min Gud, kor sæl eg er!

Som de fantastiske og vidunderlige skapninger vi er, de vakre gudsikoner Gud har villet vi skulle være, det er som det er vi skal fremstå i en stadig mer truende verden hvor det onde synes å få mer og mer plass.

Min Gud, kor sæl eg er!

Meld deg på vårt nyhetsbrev 

Hver fredag sender vi ut vårt nyhetsbrev


Flere nyheter om dette emnet

Hjelp oss å spre evangeliet i Norge!

Med din hjelp kan vi nå enda flere i Norge med evangeliet. Moder Angelica sa at vi skal prøve på det umulige, så Gud kan gjøre det mulig. Hver dag når vi tusenvis av mennesker fra Haramsøya, noe som skulle være umulig. Dette kan vi bare gjøre takket være din gave. Støtt EWTN Norge – St. Rita Radio i dag.