Skip to content

Hvorfor er den hellige Antonius skytshelgen for tapte gjenstander?

Den hellige Antonius av Padua i den katolske kirken Saint Mary i Delaware, Ohio / Nheyob, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Hvorfor er den hellige Antonius skytshelgen for tapte gjenstander?

Av Jacqueline Burkepile

Har du noen gang lurt på hvorfor den hellige Antonius av Padova er skytshelgen for tapte gjenstander?

Den kaldeisk-katolske presten pater Simon Esshaki fra San Diego i California forklarer i en video den mirakuløse grunnen til at Sankt Antonius av Padova er skytshelgen for tapte gjenstander.

“Hver eneste gang jeg har bedt St. Antonius om forbønn for at jeg skal finne noe jeg har mistet, har jeg alltid funnet det”, forteller p. Simon.  «Vi er mange som ber til den hellige Antonius når vi har mistet noe, og her er en av grunnene til det.”

«Da den hellige Antonius var i klosteret, stjal en av munkene som var i ferd med å forlate klosteret, en bok som var veldig spesiell for ham. Det var et breviarium som han hadde mange notater i, og som hadde stor betydning. Den hellige Antonius ba om at boken måtte bli gitt tilbake til ham. Gjennom bønnene sine fikk han ikke bare boken tilbake, men munken omvendte seg også og angret inderlig på tyveriet.

Denne hendelsen er bakgrunnen for at vi ber Antonius om hjelp til å finne ting som vi har mistet. Vi kan også be ham om forbønn for mennesker som er på villspor, for mange mennesker kom tilbake til troen på grunn av den hellige Antonius’ undervisning og bønner.

La oss be ham om hans forbønn for alle de som har gått seg vill, at de skal vende tilbake til Herren. Hellige Antonius, be for oss!”

P. Esshaki fikk over 1700 svar på sin TikTok-video.  Noen brukere delte sine opplevelser med helgenen:

“Hans forbønn hjalp meg en gang med å finne en venn som hadde gått seg vill. Hun var i en farlig situasjon og gikk rundt i gatene om natten, uten telefon. Jeg hadde en anelse om hvor hun kunne være, så jeg ba Antonius om hjelp og fant henne i neste gate.

«En gang mistet jeg dåpskjedet mitt på et kjøpesenter. Fire timer senere gikk jeg tilbake og ba om hans forbønn. Min mor hadde kommet til den siste perlen i sin rosenkransbønn da jeg fant det”, forteller en annen.

“Jeg har en rar historie om hvordan jeg ble kjent med den hellige Antonius”, forteller en annen som så videoen. For en stund siden mistet jeg noe som var veldig verdifullt for meg, og jeg var så sint på meg selv at jeg sa: ‘Gud, hvorfor er jeg slik?’ For jeg har for vane å miste ting. To dager senere gikk jeg til en butikk for å kjøpe en ring med et bilde av den hellige Frans av Assisi.

Jeg gikk hjem, så på ringen og tenkte: ‘Dette er ikke Frans’. Så jeg slo det opp, og fant ut at det var den hellige Antonius. Jeg fortsatte å lese om ham og oppdaget at ikke bare hjelper han oss med å finne tapte gjenstander, men han ble også født på samme dag som meg!»

Meld deg på vårt nyhetsbrev 

Hver fredag sender vi ut vårt nyhetsbrev


Flere nyheter om dette emnet

Hjelp oss å spre evangeliet i Norge!

Med din hjelp kan vi nå enda flere i Norge med evangeliet. Moder Angelica sa at vi skal prøve på det umulige, så Gud kan gjøre det mulig. Hver dag når vi tusenvis av mennesker fra Haramsøya, noe som skulle være umulig. Dette kan vi bare gjøre takket være din gave. Støtt EWTN Norge – St. Rita Radio i dag.