Karmels hage | Trosbekjennelsen | Del 15 | En barmhjertig og nådig Gud
«Etymologisk betyr barmhjertige «omsorg for de elendige», it. misericordia, «å åpne sitt hjerte for den som lider».
Karmels hage | Trosbekjennelsen | Del 14 | Jeg tror på en Gud
Jeg tror på Gud": det første trosbekjennelsen sier, er også det mest grunnleggende. Hele symbolet taler om Gud, og når det også taler om mennesket og om verden, gjør det så i forbindelse med Gud.
Karmels hage | Trosbekjennelsen | Del 12 | Den Hellige Ånd
«Å kjenne» Gud betyr derfor å kommunisere med ham gjennom Jesus Kristus i kraft av Ånden. Mennesket kjenner Gud i den grad det kommuniserer med ham.
Karmels hage | Trosbekjennelsen | Del 11
Når vi vender oss til Gud, møter vi ham i ren selvutgivelse. At Gud i Det nye testamente åpenbarer seg som treenig, er det samme som å si at han er gave.
Karmels hage | Trosbekjennelsen | Del 10
Når vi vender oss til Gud, møter vi ham i ren selvutgivelse. At Gud i Det nye testamente åpenbarer seg som treenig, er det samme som å si at han er gave.
Karmels hage | Trosbekjennelsen | Del 9
Eros og agape trenger hverandre for å være riktig kjærlighet. I Gud sammenfaller eros og agape.
Karmels hage | Trosbekjennelsen | Del 8
Den Hellige Ånd veller frem fra hver eneste selvutgivelse. Vi ser det først og fremst hos Jesus når han dør på korset. Hans død synliggjør Sønnens evige selvutgivelse til Faderen.
Karmels hage | Trosbekjennelsen | Del 7
«Man kunne altså lett få inntrykk at det som kom først var den guddommelige natur, et grenseløst osean, hvorfra etter hvert de tre gudommelige Personene dukket opp.
Karmels hage | Trosbekjennelsen | Del 6
Det absolutte ved Gud og hans kjærlighet åpenbarer seg en gang for alle i Jesus historie, som når sitt høydepunkt og sin konvergerende meningsspiss i hendelsen på korset.
Karmels hage | Trosbekjennelsen | Del 5
Det absolutte ved Gud og hans kjærlighet åpenbarer seg en gang for alle i Jesus historie, som når sitt høydepunkt og sin konvergerende meningsspiss i hendelsen på korset.