...Skip to content

Pave Frans: Guds barmhjertighet viser oss veien hjem

Pave Frans forkynner om Guds barmhjertighet. Liknelsen om den barmhjertige far viser at Gud søker oss når vi går oss vill – alltid med håp.
Meld deg på vårt nyhetsbrev her
Maleri av Rembrandt, tilgjengelig via Google Arts & Culture. Bilde: Wikimedia Commons / Public Domain.
Maleri av Rembrandt. | Bilde: Google Arts & Culture / Wikimedia Commons / Public Domain

Pave Frans: Guds barmhjertighet viser oss veien hjem

Guds barmhjertighet er kjernen i Jesu budskap og hovedtemaet i pave Frans’ katekese 16. april 2025. Gjennom liknelsen om den bortkomne sønn minner han oss om at Gud aldri slutter å lete etter oss – uansett hvor langt vi har gått oss vill. Budskapet gir håp, tilgivelse og en åpen dør hjem.

Av EWTN Norge, 16. april 2025

Katekese fra Den hellige far forberedt til generalaudiensen 16. april 2025

Pave Frans holdt ikke onsdagsaudiensen personlig denne uken på grunn av rekonvalesens etter sykdom. Vatikanet distribuerte derfor denne katekesen skriftlig.

Katekeseserie – Jubelåret 2025. Jesus Kristus, vårt håp. II. Jesu liv. Liknelsene. 5. Den barmhjertige far. «Han var kommet bort og er funnet igjen» (Luk 15,32)

Kjære brødre og søstre,

etter å ha meditert over Jesu møter med enkelte personer fra evangeliet, ønsker jeg fra denne katekesen å stoppe opp ved noen av Jesu liknelser. Som vi vet, er dette fortellinger som bruker bilder og situasjoner fra hverdagslivet. Derfor berører de også våre liv. De utfordrer oss og ber oss om å ta stilling: Hvor befinner jeg meg i denne fortellingen?

La oss starte med den mest kjente liknelsen, den vi kanskje alle husker fra barndommen: liknelsen om faren og de to sønnene (Luk 15,1–3.11–32). Her finner vi kjernen i Jesu evangelium, nemlig Guds barmhjertighet.

Evangelisten Lukas forteller at Jesus fremførte denne liknelsen for fariseerne og de skriftlærde, som murret over at han spiste sammen med syndere. Derfor kan vi si at dette er en liknelse rettet mot dem som har gått seg bort, men ikke er klar over det, og som dømmer andre.

Les også:
Sett og elsket av Jesus – Pave Frans om Den rike mannen


Denne yngste sønnen, som oss alle, er sulten etter kjærlighet; han ønsker å bli elsket og verdsatt. Men kjærligheten er en verdifull gave som må behandles med respekt. Han sløser den bort, selger seg billig, og mister respekten for seg selv. Han innser det når nøden kommer, når ingen lenger bryr seg om ham. I slike øyeblikk risikerer vi å tigge etter kjærlighet og klamre oss til den første som viser oss litt oppmerksomhet.

Slike opplevelser kan føre til en forvrengt overbevisning om at vi bare kan være i en relasjon som tjenere – som om vi måtte gjøre opp for en skyld, eller som om sann kjærlighet ikke eksisterer. Når den yngste sønnen har nådd bunnen, tenker han at han kan dra hjem til faren og kanskje få plukke opp noen smuler av kjærlighet.

Bare de som virkelig elsker oss kan befri oss fra denne falske forståelsen av kjærlighet. I relasjonen til Gud gjør vi nettopp denne erfaringen. Den store maleren Rembrandt har i et kjent maleri fremstilt hjemkomsten til den bortkomne sønnen på en enestående måte. To detaljer rører meg særlig: Den yngste sønnens hode er barbert, som hos en botsgjører, men det minner også om et barns hode, fordi denne sønnen nå blir født på ny. Og så er det farens hender: den ene maskulin, den andre feminin, som uttrykker både styrke og ømhet i tilgivelsens omfavnelse.

Men det er den eldste sønnen som representerer de tilhørerne denne liknelsen egentlig er rettet mot: sønnen som alltid har vært hjemme hos faren, men likevel er fjern i hjertet. Kanskje ønsket også denne sønnen å dra, men av frykt eller pliktfølelse ble han værende i forholdet. Når du motvillig tilpasser deg, bygger det seg opp sinne inni deg som før eller siden eksploderer. Paradoksalt nok er det den eldste sønnen som til slutt risikerer å bli stående utenfor, fordi han ikke deler farens glede.

Faren går også ut til ham. Han irettesetter ham ikke og kaller ham ikke tilbake til plikten. Han ønsker bare at sønnen skal kjenne hans kjærlighet. Han inviterer ham inn og lar døren stå åpen. Og den døren står åpen også for oss. Det er dette som gir håp: Vi kan håpe, fordi vi vet at Far venter på oss, ser oss langt borte, og alltid holder døren åpen.

Kjære brødre og søstre, la oss spørre oss selv: Hvor befinner jeg meg egentlig i denne vidunderlige fortellingen? Og la oss be Gud vår Far om nåde til også å finne veien hjem igjen.

Post Fields

Move upMove downToggle panel: Post Fields

Yoast SEO Premium

Move upMove downToggle panel: Yoast SEO Premium

Focus keyphraseHelp on choosing the perfect focus keyphrase(Opens in a new browser tab)Get related keyphrases

Search appearance

Determine how your post should look in the search results.Preview as:Mobile resultDesktop result

Url preview:

EWTN Norgeewtn.no

SEO title preview:

Gud leter etter oss når vi går oss vill – Pave Frans – EWTN

Meta description preview:

Apr 16, 2025 - Pave Frans minner oss om at Gud alltid leter etter oss, uansett hvor vi har gått oss vill – og at døren hjem alltid står åpen.

SEO titleUse AIInsert variable

Gud leter etter oss når vi går oss vill – Pave Frans Page Separator Site title

Slug

Meta descriptionUse AIInsert variable

Pave Frans minner oss om at Gud alltid leter etter oss, uansett hvor vi har gått oss vill – og at døren hjem alltid står åpen.

Premium SEO analysisOKGud leter etter oss når vi går oss vill

Keyphrase synonymsHelp on keyphrase synonyms(Opens in a new browser tab)

Analysis results

Problems (6)

Improvements (1)

  • Image Keyphrase: Images on this page do not have alt attributes with at least half of the words from your keyphrase. Fix that!

Good results (9)

Add related keyphrase

Internal linking suggestions

Cornerstone content

Advanced

Insights

Post Options

Move upMove downToggle panel: Post Options

It’s recommended to use the new Layout Builder feature.Header

YesNoOverlap ContentGlobalYesNoTypeGlobalCustomBehaviorGlobalStaticFixedSticky

Use up and down arrow keys to resize the meta box panel.

Evangeliet gir oss et håpets budskap, for det forteller oss at uansett hvor hen vi har gått oss vill, og på hvilken måte vi enn har kommet bort, kommer Gud alltid for å lete etter oss! Kanskje har vi gått oss bort som en sau som har forlatt stien for å beite, eller som ble hengende etter av utmattelse (jf. Luk 15,4–7). Eller kanskje har vi gått oss bort som en mynt som falt på gulvet og ikke lenger finnes, eller som noen har lagt et sted de ikke husker. Eller kanskje har vi gått oss bort som de to sønnene til denne faren: den yngste fordi han ble lei av et forhold som han opplevde som for krevende, men også den eldste har gått seg bort, fordi det ikke er nok å bli hjemme hvis hjertet er fylt av stolthet og bitterhet.

Kjærlighet er alltid krevende; det er alltid noe vi må gi slipp på for å kunne møte den andre. Men den yngste sønnen i liknelsen tenker kun på seg selv, slik vi ser i visse faser av barndommen og ungdomstiden. Og rundt oss ser vi også mange voksne som ikke klarer å opprettholde et forhold fordi de er egoistiske. De innbiller seg at de finner seg selv, men går seg i virkeligheten vill. Det er nemlig bare når vi lever for noen andre at vi virkelig lever.

Denne yngste sønnen, som oss alle, er sulten etter kjærlighet; han ønsker å bli elsket og verdsatt. Men kjærligheten er en verdifull gave som må behandles med respekt. Han sløser den bort, selger seg billig, og mister respekten for seg selv. Han innser det når nøden kommer, når ingen lenger bryr seg om ham. I slike øyeblikk risikerer vi å tigge etter kjærlighet og klamre oss til den første som viser oss litt oppmerksomhet.

Slike opplevelser kan føre til en forvrengt overbevisning om at vi bare kan være i en relasjon som tjenere – som om vi måtte gjøre opp for en skyld, eller som om sann kjærlighet ikke eksisterer. Når den yngste sønnen har nådd bunnen, tenker han at han kan dra hjem til faren og kanskje få plukke opp noen smuler av kjærlighet.

Bare de som virkelig elsker oss kan befri oss fra denne falske forståelsen av kjærlighet. I relasjonen til Gud gjør vi nettopp denne erfaringen. Den store maleren Rembrandt har i et kjent maleri fremstilt hjemkomsten til den bortkomne sønnen på en enestående måte. To detaljer rører meg særlig: Den yngste sønnens hode er barbert, som hos en botsgjører, men det minner også om et barns hode, fordi denne sønnen nå blir født på ny. Og så er det farens hender: den ene maskulin, den andre feminin, som uttrykker både styrke og ømhet i tilgivelsens omfavnelse.

Men det er den eldste sønnen som representerer de tilhørerne denne liknelsen egentlig er rettet mot: sønnen som alltid har vært hjemme hos faren, men likevel er fjern i hjertet. Kanskje ønsket også denne sønnen å dra, men av frykt eller pliktfølelse ble han værende i forholdet. Når du motvillig tilpasser deg, bygger det seg opp sinne inni deg som før eller siden eksploderer. Paradoksalt nok er det den eldste sønnen som til slutt risikerer å bli stående utenfor, fordi han ikke deler farens glede.

Faren går også ut til ham. Han irettesetter ham ikke og kaller ham ikke tilbake til plikten. Han ønsker bare at sønnen skal kjenne hans kjærlighet. Han inviterer ham inn og lar døren stå åpen. Og den døren står åpen også for oss. Det er dette som gir håp: Vi kan håpe, fordi vi vet at Far venter på oss, ser oss langt borte, og alltid holder døren åpen.

Kjære brødre og søstre, la oss spørre oss selv: Hvor befinner jeg meg egentlig i denne vidunderlige fortellingen? Og la oss be Gud vår Far om nåde til også å finne veien hjem igjen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev 

Hver fredag sender vi ut vårt nyhetsbrev


Flere nyheter om dette emnet

Hjelp oss å spre evangeliet i Norge!

Med din hjelp kan vi nå enda flere i Norge med evangeliet. Moder Angelica sa at vi skal prøve på det umulige, så Gud kan gjøre det mulig. Hver dag når vi tusenvis av mennesker fra Haramsøya, noe som skulle være umulig. Dette kan vi bare gjøre takket være din gave. Støtt EWTN Norge – St. Rita Radio i dag.